Dec 23, 2008

Bolehkah Jimak Dengan Hamba Sahaya

Salam berdasarkan ayat al-quran ini,"Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa mau selain yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu'minun: 5-7)
bolehkah kita berjima' dgn hamba sahaya kita? Wassalam


Wassalam

Jawab:
Hukum jima' dgn hamba perempuan ini sama statusnya dgn ayat 60 surah atTawbah (pengagihan zakat utk membebaskan hamba) sedangkan mana ada lagi hamba pada hari ini. Perhambaan sudah dimansuhkan oleh kesepakatan manusia.

Hukum jima' dgn hamba dan agih asnaf zakat kepada pembebasan hamba hanya berada dalam perundangan sahaja dan ia akan digunakan bila manusia kembali mengamalkan perhambaan. Jika manusia dah sepakat mengharamkan perhambaan, maka dgn sendiri hukum ini tidak boleh dipakai. ia adalah perundangan situational sahaja. (Prof Muhammad Qutb, Syubhah hawla Islam) WA

6 comments:

Anonymous said...

Kata hukum al quran sepanjang zaman..

Anonymous said...

sepatutnya hukum boleh dipakai..jangan senang2 ckp hukum dah takleh pakai..cuma situasinya saja yang mungkain sukar dijumpai pada zaman muttakhir ni...wallahua'lam...

Anonymous said...

Jangan salah faham, bukannya hukum itu tak boleh pakai, cuma perhambaan itu tidak wujud lagi pada zaman sekarang. Hukum Islam meliputi semua perkara, sekarang ataupun dahulu kala.

Hiel said...

yup bukan xleyh pakai .. cuma hamba da xde da dlm dunia, kalau ada tapi x nampak , ada tu ada la..
tapi hamba yang dimaksudkan ni lain bukan hamba mcm firaun buat tu,, main suke hati je..
im not sure about this but there is two possibility..
1) hamba dalam quran adalah sama taraf ngan isteri, makan minum semua kene bagi, jaga dia rapi
2) or referring to other verses, hamba tu akan dikahwinkan.. macam lepas perang, tawanan wanita yang kematian suami.. sape nak jaga dia?

JENG JENG JEEENG

ada keterangan skit kat sni :
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=5601.0

Anonymous said...

soalan tak terjawab...jawab la boleh ke tak

Anonymous said...

kalau nak tengok sistem hamba abdi zaman moden ni pergila ke sumba timur indonesia info di web pulau sumba tanah para tuan dan hamba

Post a Comment