Jan 22, 2009

Habis Haid Tunggu Waktu 3 Solat

saye pernah dgr yg kite hendaklah tunggu 3 waktu solat supaya kite yakin kite habis dr haid and after that barulah kite mandi wajib, and if antara 3 waktu tersebut kite yakin haid telah habis, maka perlu tak kite ganti 2 waktu solat yg ditinggalkan, cthnyer mandi wajib mase waktu maghrib, adakah perlu ganti solat zohor dan asar?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply

Apa yang anda dengar itu tidak ada dalil apa pun melainkan berdasarkan sangkaan yg membinasakan. Wanita yang haidh ada 4 jenis:

1. Haidh yg teratur dan ia bermula dan berakhir dengan pattern yang consistant

2. Haidh yg meragam, patternnya tidak menentu

3. Haidh yg bercampur istihadzah (penyakit)

4. Perempuan yg baru mengalami haidh

Maka kaedah di zaman salaf ialah wanita2 yg keliru ini akan membawa dirjah (kapas) yg dicalit dari kemaluan mereka kepada Aisyah ra utk mempastikan mereka telah bersih.

Berkata Aisyah, jangan tergesa-gesa hingga engkau melihat kapas itu tiada tanda apa-apa. {Fiqh Sunnah}

Maka, petua yg rigid dgn menunggu tiga kali solat itu adalah petua yg tidak boleh dipakai kerana haidh ini adalah personal kepada wanita tsb dan dia lebih tahu bila ia kering berdasarkan pattern atau corak haidhnya.. sekian

1 comments:

Anonymous said...

kes ini telah dibahas oleh imam al-ghazali dalam kitabnya, ahli pondok memakai pendapat yang kata kena ganti, jangan sempitkan skop hukum, tetapi memang ada perbezaan antara ulama' hadith yang mengatakan kena ganti solat adalah dhaif, kita boleh pilih sama ada mahu ikut atau tidak, rujuk karangan al-ghazali, bab fiqh.

Post a Comment