Jan 27, 2009

hukum bersahabat dengan ajnabi

[b] Salam Di sini saya ada kemusykilan tentang hukum sekiranya bersahabat atau berkawan dengan ajnabi.Apakah hukum sebenar bg konteks ini?

Saya ade sedikit cerita yang ingin dikongsikan. Maklumat ini diberi oleh kawan lelaki saya. Dia memberitahu saya apabila dia pulang dari Yamen. Dia mengatakan bahawa dia mengetahui satu pendapat dari alim ulama' iaitu drpd. prof syed najib asybiti yang berpendapat haram hukumnya bagi seorang lelaki dan perempuan berkawan tanpa ikatan dan niat kahwin walaupun untuk tujuan belajar. Jadi,sejak itu kami tidak berkawan lagi. Maka,adakah benar hukumnya begitu?
Diharap sudi untuk menjawab persaoalan ini dan segala kerjasama saya dahului dengan ucapan terima kasih.

Wassalam

**************************
thtl

Wassalam

alJawab:

Fatawa alQardhawi:

Pendapat dari Yemen itu termasuk pendapat yg keras yang tidak berpijak kepada nas, ia banyak menzalimi wanita dengan pelbagai fatwa yg keras dan ketat hingga wanita terpenjara di rumah-rumah mereka.

Ada juga di sana pendapat kaum Liberal/Women's lib yang berlawanan dengan fatwa Yemen itu, yakni menyeru wanita meninggalkan syari'at dan lepas bebas spt wanita Barat.

Pokoknya: kedua-dua golongan ini : liberalis yg membebaskan wanita semaksimanya dan aliran keTimuran yg mengongkong wanita, memenjara dan menzaliminya.

Adapun pendapat pertengahan Islam ialah wanita sejak zaman salaf assoleh tidak lepas bebas atau terpenjara di rumah mereka, bahkan mereka aktif keluar bersama kaum lelaki (dlm suasana terkawal) cthnya: ke mesjid utk solat berjama'ah, Juma'at, hari Raya, di mana mesjid tidak ada sebarang tirai pemisah, wanita keluar melakukan dakwah, amar makruf dan nahy mungkar, menghadiri majlis ilmu, menyertai perang jihad, mencari rezki atau berkerjaya, berpolitik, mendapatkan hiburan yg baik, menghadiri perayaan dan menyertai perkumpulan yg membawa manfa'at.

Inilah maksud firman Allah ta'ala"

" dan orang2 beriman lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bg setengah yg lain, mereka menyuruh berbuat makruf dan mencegah mungkar." AQT 9: 71

Dalam konteks ini, tiada halangan lelaki dan perempuan ajnabi berkawan dan bersahabat serta liqa' atau pertemuan dalam bekerjasama dalam perkara2 kebaikan: menuntut ilmu, program2 kebajikan dan jihad.

Perincian Dr Abdul Halil Abu Syuqqah (sahabat Dr Qardhawi),
1. Pertemuan dan kerjasama itu hendaklah dalam suasana serius
2. menahan pandangan
3. menghindari berjabat tangan
4. mengenakan pakaian yg menepati syari'at (jilbab)
5. tidak bersesakan dan elok jika ada pemisahan
6. menghindari khulwah (berdua-duaan di tempat sunyi), namun boleh jika:
a. khulwah di kawasan awam yg ada orang ramai
b. beberapa lelaki dengan seorang perempuan
c. seorang lelaki dengan beberapa perempuan..

7. tidak terlalu lama dan berulang
8. menghindari tempat yg mencurigai
9. menjauhi perbuatan dosa

Etika khusus wanita jika keluar mengadakan pertemuan dengan lelaki:
1. jika bercakap tidak menggunakan bahasa yg lunak dan gaya yg menggoda
2. berjalan dengan sopan dan tertib
3. elakkan pergerakan yg manja dan menggoda
4. tidak memakai parfum/pewangi
5. serius dlm berbicara

Syarah Dr Abdul Halim* (Tahriir alMar'ah, Darul Qolam, Kuwait, 1990)amat panjang sekali bukunya membicarakan perihal etika pergaulan lelaki dan wanita secara Islam dalam bentuk rincian setebal 548 mukasurat dan saya ringkaskan shj. Juga Fatwa Dr Qardhawi setebal 22 halaman.

* Dr Abdul Halim Abu Syuqqah wafat 1995 adalah sahabat karib Dr Qardhawi di univ Qatar. Dr alQardhawi (80 tahun) adalah kelahiran Mesir dan menetap di Qatar. WA

sekian

4 comments:

Anonymous said...

Asalamualaikum! selalu penerangan hubungan lelaki dan perempuan adalah secara fizikal. tetapi bagaimana hubungan ini melalui hubungan maya. maksud saya melalui handphone dan internet. Dimana mereka tidak berjumpa dan bersentuhan, seperti yang kita maklum hubungan ini berlaku dengan meluas tanpa ade penerangan hukum yang sepatutunya.

Anonymous said...

Assalamualaikum,apakah hukum seorang lelaki(suami)berpergian dan berduaan di dalam sebuah kereta dgn seorang teman sepejabat iaitu seorang perempuan(kafir)tanpa memberitahu si isteri dengan sengaja(takut isteri cemburu)?

NURCHENTA said...

APAKAH HUKUMNYA SEORANG SUAMI BERKAWAN/BERHUBUNG DENGAN ISTERI ORANG DGN NIAT SEKADAR UNTUK BERKAWAN TIDAK LEBIH DARI ITU?

my.alquran said...

Assalamualaikum...
Apa hukumnya seorang isteri bersms / chating / sembang dengan lelaki lain dalam masa yang lama & kerap, dengan alasan sekadar sebagai adik @ abang angkat? Hingga menimbulkan syak dihati suami?
Adakah isteri itu dikira "CURANG"? "DERHAKA"?
Adakah suami itu dikira "DAYUS" andai membiarkan isterinya melakukan hal tersebut?

Post a Comment