Dec 22, 2008

Jimak Dengan Isteri Tanpa Selimut

Assalamu'alaikum wrt

Saya ingin bertanya apakah hukumnya suami isteri bersetubuh tanpa berselimut/ditutup walaupun didalam bilik bertutup.

Jwb:

Jima' di bawah selimut atau cadar adalah adab ranjang dalam Islam. Dalilnya: HR attermidzi, "apabila salah seorang dari kamu mendatangi ahlinya, janganlah ia bertelanjang sbgmn bertelanjangnya dua ekor himar."
Adapun kalimah 'janganlah" itu terjadi perselisihan di kalangan fuqaha', apakah ia bermaksud haram atau makruh. Jumhur bependapat makruh sahaja. (Nasih Ulwan, Ta'addud alZaujaat)
WaLlahu a'alam

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum

saya ingin bertanya tentang payung emas bagi wanita yang membenarkan suami berkahwin lain. Ada kah hadith tersebut? Mohon untuk mendapat kan hadith tentang pahala bagi wanita yang membenarkan suami berkahwin lain.

Admin said...

W'salam

tidak ditemui hadis mengenai payung emas di syurga. Antara hadis ganjaran syurga bagi isteri ialah:

"Jika seorang wanita menunaikan solat 5 waktu, puasa bulan bulannya (Ramadhan), mengawal kemaluannya dan ta'at kepada suaminya, akan dikatakan kepadanya : Masuklah ke Syurga dari mana-mana pintu yang anda kehendaki" [Hadith Ibn Hibban].

Walau pun lelaki ada hak untuk beristeri lebih dari satu, suami yang ingin beristeri lebih dari satu wajib memaklumkan kepada isteri pertamanya. Hak isteri pertama terlindung dalam islam dan dia boleh memilih untuk berpisah jika tidak bersetuju... WA

Anonymous said...

salam
sy ingin bertanya..sy teleh mengalami keguguran iaitu hamil 1 bulan..selepas 1 minggu suami mengajak melakukan hubungan intim dan sy menolak kerana menganggap sy perlu berpantang selama 40 mcm orang yg telah melahirkan anak..bilakan masa yg sesuai untuk sy melakukan hubungan bersama suami..adakah sy harus berpantang atau x perlu..sy keliru..

Post a Comment