Jul 21, 2009

Hukum Nafkah Zahir Kepada Isteri

Guest

salam

1]apakah hukum nafkah zahir?misalnya bagi rm300 sebulan

2]misalnya gaji suami sebulan rm1000 berapakah yg perlu diberi kpd isteri sebulan??

3]jika isteri gaji rm5000 dan suami gaji rm1000,perlukah suami tidak membayar nafkah zahir sbb isteri lagi kaya dari suami??


JAWAPAN:
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

1 dan 2) Nafkah kepada isteri adalah salah satu kewajipan utama seorang suami. Kewajipannya sabit dalam Al-Quran, Sunnah dan ijmak ulama.

Nafkah bukanlah bermaksud memberi duit poket kepada isteri. Ia sebenarnya lebih luas mencakupi penyediaan tempat tinggal, makan minum, pakaian, dan perkara-perkara asasi dalam kehidupan.

Jadi, kadar nafkah tidak ada had tertentu ditetapkan oleh syarak. Ia bergantung kepada kemampuan suami dan uruf keperluan seorang isteri mengikut taraf masing-masing.

Kata Ibn Katsir dalam menafsirkan ayat 233 surah al-Baqarah, "Iaitu kadar nafkah kebiasaan wanita-wanita sepertinya di negeri-negeri mereka, tanpa berboros dan tanpa kedekut, mengikut kemampuannya (suami) pada keberadaannya, atau pertengahannya atau kesempitannya". (Tafsir Ibn Katsir 1/634).

3) Nafkah kepada isteri tidak dikhaskan kepada isteri yang susah. Malahan, ia wajib hatta terhadap isteri yang kaya atau yang berpendapatan.

Kata Syeikh Utsaimin, "Wajib ke atas seseorang mengeluarkan nafkah untuk keluarganya, iaitu isterinya dan anak-anaknya secara makruf. Hatta jika isteri seorang kaya, wajib juga atas suami memberi nafkahnya". (Syarah Riyadh al-Solihin 6/143).

Dan suami tidak berhak mengambil wang isterinya kecuali dengan keredhaannya sendiri.

Wallahu A'lam.

0 comments:

Post a Comment