Jan 29, 2009

Wanita menjadi MC

Salam...

Minta pendapat syeikh2 protaz tentang hal nie..adakah wanita dibenarkan menjadi MC di dalam suatu majlis yg ada laki2 & wanita..jazakallah khair

*************************
thtl

Wassalam

aiwah, khusus kepada protaz aje..hehehe, yang sebenarnya panel al-ahkam juga dibintangi oleh TazPro (ustaz yg profesional)

Mengenai soalan anda mengenai wanita menjadi Master of Ceremony (MC) atau Pengacara Majlis, sebenarnya sudah kami sentuh dalam bab kerjaya wanita, di mana wanita spt di Turki, Mesir, Malaysia, Indonesia, Morocco, Algeria, Tunisa, Khaleej, Lebanon, di mana wanitanya sudah jauh ke hadapan berbanding wanita Afghan, Saudi, Sudan, Bangla, pakistan dan India yang agak konservatif. al-Qardhawi banyak membicarakan kerjaya wanita yang lebih mencabar seperti pemilihan ke Dewan Rakyat atau menjadi Pemimpin Negara.

Apa juapun kerjaya wanita, ia hendaklah menjaga adab-adab yang dirincikan oleh Prof al-Qardhawi terutama bila ia melibatkan percampuran gender dan apatah lagi bila wanita tampil kemuka menjadi pengacara majlis. Adab-adab dan etika wanita Islam ini sudah acapkali kami paparkan. Kita ringkaskan:

1. Adab berpakaian, mestilah menutup aurat
2. Tidak memakai perfume
3. Menjaga nada suara
4. mengelakkan tabarruj (berhias yang berlebihan)
5. serius dalam penyampaian

Ini ada diperincikan dalam Fatawa Mu'asirat mengenai etika wanita bila keluar dan bekerjaya. sekian

0 comments:

Post a Comment