Jan 13, 2010

Apa Bacaan Selepas Bayi Lahir?

Postby guest what »

salam

biasanya selepas baby lahir kita akan mengazankan dan iqamahkan baby tersebut... tapi, baru2 nih ada kawan saya bagitau ada satu lagi bacaan tambahan slps azan dan iqomah... iaitu bacaan agar anak itu jauh dari perbuatan ZINA ... mohon penjesalan ahli panel.

wassalam terima kasih



*************************************
albaruhiyy »

salam

بسم الله الرحمن الرحيم : الحمد لله والصلاة والسلام على رسول لله وعلى آله وصحبه ومن والاه : أما بعد

Antara amalan yang disunatkan ketika menyambut kelahiran bayi ialah, azan ditelinga kanan, [iqamah diteliga kiri mengikut setengah ulama berdasarkan hadis daif menurut setengah ulama], menamakan anaka pada hari pertama atau ketujuh, mengkhitankan anak, tahnik, akikah

Apa yang saudara nyatakan ialah doa supaya dijauhkan daripada zina, setakat pencarian kami Wallahualam, belum dijumpai riwayat yang menyuruh berdoa sebegitu.
Namun, anda boleh berdoa kepada anak agar selamat dari gangguan syaitan dan selamat dunia akhirat. Antara doa Nabi kepada cucu baginda :

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لامَّةٍ

Begitu juga dalam ayat al-Quran surah Ali Imran 35-36

إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ(35) فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَى وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

Maksudnya (ingatlah) ketika isteri Imran berkata:" Tuhanku! Sesungguhnya Aku nazarkan kepadamu anak Yang ada Dalam kandunganku sebagai seorang Yang bebas (dari Segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadamu semata-mata), maka Terimalah nazarku; Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."

Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang Yang Aku harap-harapkan ialah anak lelaki), - dan Allah memang mengetahui akan apa Yang dilahirkannya itu - dan memanglah tidak sama anak lelaki Dengan anak perempuan; dan bahawasanya Aku telah menamakannya Maryam, dan Aku melindungi Dia Dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan Syaitan Yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)".

3 comments:

md_saf said...

saya masih keliru kerana ada pendapat (orang kata) kalau anak lelaki diazankan, kalau anak perempuan iqamah?

mohon penjelasan dari ustaz bg menghilangkan rasa keliru saya.....

Anonymous said...

ramai sinior saya yg baru bersalin tak kiralah anak lelaki ke, perempuan..diorang azan dekat telinga kanan. iqamah kat telinga kiri.

Duck and Penguin said...

Great blog you have hhere

Post a Comment