Jan 29, 2009

Status Perkahwinan Orang Murtad

1. Bila seorang lelaki murtad dan terbatal pernikahnnya, apabila bertaubat kembali kepada islam, adakah dia boleh hanya rujuk dengan isterinya atau dia mesti bernikah semula?

2. Banyak diceritakan org islam dimasukkan ke kristian dan diberi minum holy water. Dengan demikian org itu tidak boleh mengucap/menyebut ayat2 suci. Sejauh mana kebenarannya??

jkk in advance.

***************
thtl

alJawab:

Kema'afan dipinta kerana soalan ni dah tersadai sebulan setengah kerana kesibukan pihak kami

1. Suami yg murtad dan taubat kembali. Ada dua senario:

a. Jika pasangan itu belum pernah melakukan jima', maka perkahwinan itu bubar serta-merta.

b. Jika pasangan itu sudahpun bersetubuh, maka ikatan perkahwinan itu tidak bubar serta merta dan jika ia taubat semula sebelum tempoh iddah, maka perkahwinan mereka masih kekal dan tidak perlu akad dan mahar semula. Ini merupakan pendapat Jumhur termasuk Syafi'iyah. (alJaziri, Fiqh 'Ala madzhahib arba'ah, 4/233)
Manakala Syaikhul Islam Ibn Taymiyah menyalahi jumhur, bahawa perkahwinan itu hanya terhenti seketika tanpa dikenakan syarat-syarat bersetubuh atau belum bersetubuh ATAU dalam iddah atau selepas iddah.

2. Kisah Holy water ni sudah banyak kali dibahaskan dalam Ruangan Diskusi al-Ahkam. Ia adalah cerita internet dan tidak dapat dipastikan sumber beritanya. Maka ia termasuk cerita-cerita sensasi cyber yang tidak perlu dirisaukan. SEKIAN

1 comments:

Anonymous said...

apa terjadi pada perkahwinan jika murtad selama 3thn setelah pernah cerai dan rujuk dua kali sebelum itu.

Post a Comment