Jul 21, 2009

Pondan, Khunsa, Mukhannath Dari Perspektif Dalil

SOALAN:
zakieffendi

Assalamualaikum,

2 soalan, ya panel Al-Ahkam...

i) Betulkah semasa riwayat Nabi Muhammad SAW, golongan pondan atau mukhannath ini sudah ada, dan apakah tindakan Nabi terhadap mereka. Tolong berikan sedikit nas dalil dan hujah

ii) Jika lihat hari ini, golongan pondan ini sudah berleluasa di KL dan semakin menjadi-jadi. Bolehkah dalam Islam, golongan ini melakukan pembedahan 'sex-change' untuk menepati naluri mereka?


********************
JAWAPAN:
albaruhiyy
Panel Feqh

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد :

Pertama, perlu bezakan antara pondan dan khunsa..

1. Pondan (mukhannath)
Mereka ialah orang lelaki yang menyerupai wanita dari segi bentuk tubuh, pergerakan, percakapan dan lain-lain.

Memang benar ia sudah wujud pada zaman Nabi s.a.w.
Tindakan Nabi ialah perintah supaya mukhannath dikeluarkan daripada rumah.
al-Bukhari menyebut dalam bab “ikhraj al-mutashabbihin bi al-nisa’ min al-buyut” (bab mengeluarkan orang-orang lelaki yang menyerupai wanita daripada rumah) satu hadith riwayat Ibn Abbas bahawa beliau berkata : “Nabi s.a.w melaknat al-mukhannathin (yang menyerupai wanita) dari kalangan lelaki dan melaknat al-mutarajjilat (mereka yang menyerupai lelaki) dari kalangan wanita. Dan Nabi bersabda : “Keluarkan mereka dari rumah-rumahmu”. Kata Ibn Abbas :

لعن النبي صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال والمترجلات من النساء
“Nabi s.a.w telah mengeluarkan seorang lelaki dan Umar pernah mengeluarkan seorang wanita”. [al-Bukhari, Kitab al-Libas, Bab 62 dalam Fath al-Bari 10/333].

Kemudia disebut pula hadis Ummu Salamah dalam bab “Ma Yunha min dukhul al-mutashabbihin bi al-nisa’ ala al-mar’ah”. Bab tentang larangan masuk orang lelaki yang menyerupai wanita ke tempat wanita”.

عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - كَانَ عِنْدَهَا وَفِى الْبَيْتِ مُخَنَّثٌ ، فَقَالَ الْمُخَنَّثُ لأَخِى أُمِّ سَلَمَةَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِى أُمَيَّةَ إِنْ فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ الطَّائِفَ غَدًا أَدُلُّكَ عَلَى ابْنَةِ غَيْلاَنَ ، فَإِنَّهَا تُقْبِلُ بِأَرْبَعٍ وَتُدْبِرُ بِثَمَانٍ . فَقَالَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - « لاَ يَدْخُلَنَّ هَذَا عَلَيْكُنَّ » .
Daripada Ummu Salamah bahawa Nabi s.a.w. ada di sisinya. Sedangkan dalam rumah itu ada mukhannath (pondan). Kata pondan tadi kepada Abdullah bin Abi Umayyah, saudara Ummu Salamah : “Jika Allah membuka bagi kamu esok bumi Taif, nescaya aku tunjukkan kamu anak perempuan Ghaylan,dia menghadap dengan empat dan membelakangimu dengan lapan. Nabi s.a.w pun bersabda : “Jangan kamu membawa masuk ini ke atas kamu”.
Kata al-Nawawi :

معنى قوله تقبل بأربع وتدبر بثمان أى أربع عكن وثمان عكن قالوا ومعناه أن لها أربع عكن تقبل بهن من كل ناحية اثنتان ولكل واحدة طرفان فاذا أدبرت صارت الأطراف ثمانية

Ertinya : “Dan maksud perkataan “dia menghadap dengan empat dan membelakangimu dengan lapan” ialah empat ukan yakni (ketulan daging yang zahir dari depan disebabkan kegemukan) dan lapan ukan.

Mengapa Nabi memerintahkan agar dihalau?
Kerana mereka ini membawa kerosakan lebih banyak seperti suka menyifatkan tubuh wanita yang dilihatnya kepada lelaki ajnabi ataupun mungkin ahli keluarga boleh terpengaruh dengannya sama ada dalam segi percakapan, pergerakan dan kesemuanya boleh membawa kepada kemungkaran.

2. Haram melakukan pembedahan untuk menukar jantina. Ini kerana perbuatan ini mendatangkan mafsadah atau kerosalan yang besar. Ia juga satu bentuk pencerobohan terhadap penciptaan Allah Taala hanya semata-mata kerana mengikut naluri yang palsu dan bohong.

Dalam fatwa Lajnah Da’imah atau Lembaga Tetap Penyelidikan Akademik dan Fatwa di Arab Saudi menyebut pengharaman operasi pembedahan seperti ini.
Lihat :

Al-Shanqiti, Ahkam al-Jirahah al-Tibbiyyah hlm 202.

Fatawa al-Lajnah al-Da’imah li al-Buhuth al=Ilmiyyah wa al-Ifta’ 25/37-38, fatwa no 2688.

3. Khunsa
Dari segi istilah, khunsa ialah orang yang mempunyai dua alat kelamin lelaki dan wanita. Mungkin juga mereka yang memang dilahirkan tanpa alat kelamin. Kejadiannya adalah semulajadi, ini berbeza dengan pondan atau mukhannath. Boleh rujuk dalam arkib lepas :

http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=36049&highlight=khunsa (lihat di bawah)

Khunsa terbahagi kepada dua. Musykil dan tidak musykil

Tidak Musykil ialah yang jelas padanya tanda-tanda jantina sama ada lelaki atau perempuan. Maka ia dihukumkan mengikut yang mana jelas. Kalau lelaki, lelaki lah, kalau perempuan, perempuanlah.

Musykil pula ialah yang tidak jelas padanya tanda-tanda tersebut sama ada ada dua alat dan sama kuat tanda-tanda lelaki atau perempuan. Atau jenis satu lagi yang tiada alat langsung, Cuma ada lubang untuk kencing sahaja.

Menurut majoriti fuqaha’, orang khunsa sebelum balighnya dilihat, jika kencing dari alat kelamin lelaki maka ia dianggap lelaki. Sebaliknya, akan dianggap perempuan, jika kencing dari alat perempuan.

Jika selepas baligh pula, kena lihat tanda-tanda berikut : , Jika tumbuh janggut, atau keluar mani dari zakar atau menghamilkan wanita, maka ia dianggap lelaki. Begitu juga zahirnya tanda-tanda keberanian dan kepahlawanan sepertimana yang disebut al-Suyuti.

Manakala jika zahir buah dada, ada susu atau keluar haid atau boleh dijimak maka ia adalah wanita.

Jika kesemua tanda-tanda berikut lemah atau sukar ditentukan, maka lihat kecenderungannya…jika lebih ke arah lelaki, hukumkan sebagai lelaki. Jika ke arah perempuan pula, maka hukumkan ia perempuan.

[Lihat al-Mawsu’ah al-Fiqhiyyah 20/hlm 21-23]


************************************************
http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=36049&highlight=khunsa (lihat di bawah)

Keliru Tentang Khunsa

yukitada
Salam

Saya ada melihat beberapa pandangan panel ahkam berkenaan maknyah/pondan/khunsa. Namun sy masih kurang ‘clear’ bbrpa jawapan muktamad .

Benarkah rumusan saya ini bahawa lelaki yang dilahirkan anggota sulit lelaki namun pembawaan dirinya/naluri lebih kepada perempuan , kita kategorikan sebagai khunsa ? Secara tak langsung kita ‘merelakan’ golongan ini ke arah keperempuanan ? sprt melakukan pembedahan kemaluan dll. Sekiranya begitu maknyah2 yg melambak kat chow kit dll tu betullah ye ? Mula2 mcm sy fhm tp bile ade org ajukan soalan terus ‘pening’ nk jwb. Syukran.



******************
izrail
Panel Feqh

Bismillah
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,

Takrif Khunsa ialah:


مَنْ لَهُ آلَتَا الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ , أَوْ مَنْ لَيْسَ لَهُ شَيْءٌ مِنْهُمَا أَصْلًا , وَلَهُ ثُقْبٌ يَخْرُجُ مِنْهُ الْبَوْلُ .

"Orang yang mempunyai dua alat kelamin lelaki dan perempuan atau orang yang tiada langsung mempunyai kedua-duanya dan hanya mempunyai lubang untuk membuang air kecil".

Dalam Bahasa Inggeris dipanggil: Hermaphrodite.

Wallahu a3lam

Rujukan:
- Mausua'ah Fiqhiyyah Kuwaitiah: 20/22
- Mu'jam Lughatul Fuqaha': m/s 201

9 comments:

Bohsia said...

Cuma nak tanya, bagaimana dengan golongan-golongan ini:

1) Seseorang mempunyai otak yang bilangan neuron perempuan hypothamus walaupun berbadan lelaki?

2) Seseorang yang mempunyai Sindrom Kurang Sensitif Androgen, yang mengakibatkan seluruh muka badannya menyerupai perempuan tetapi dilahirkan lelaki?

3) Seseorang yang mempunyai 5ARD yang berubah sex secara semulajadi?

4) Seseorang yang mempunyai Sindrom Klinefelter 46xxy?

5) Seseorang perempuan yang mempunyai DNA 46xy (lelaki)?

6) Seorang lelaki yang mengidap penyakit gynecomastia, dan berbuah dada?

7) Seorang yang mempunyai dua alat lelaki?

Kalau alat dijadikan petanda untuk menentukan jantina seseorang, kenapa alat tidak digunakan oleh khunza, tetapi nalurinya?

Sekian, terima kasih.

Admin said...

Sukar untuk menjawab soalan ini memerlukan penelitian yang khusus dari ulamak. Jika disepakati dan boleh dibuktikan ianya semulajadi bolehlah dianggap dalam ketegori khunsa.

Jenis yang dibuat-buat ini jenis yang dilaknat Allah...

izan said...

apekah hukum jika kita tinggal 1 bilik dgn khunsa perempuan?

Admin said...

khunsa juga tertakluk kepada hukum ajnabi yang sama.

Azza Asri said...

Ape hukum kalo orang kutuk nyah/bapok or pondan... sedangkan mrke ni sekadar berjalan ke kedai nk beli makanan jer...? huraikan encik

Anonymous said...

@Azza Asri,
Sifat Mak Nyah adalah semula jadi sejak kecil dan mereka tak akan boleh bersifat kasar seperti lelaki biasa,walaupon mereka cuba sedaya upaya untuk berlagak seperti lelaki,lemah longlai mereka tak dapat di sembunyikan.Ini sudah takdir mereka dan jika ada sesiapa baik lelaki atau perempuan yang memandang mereka secara cemohan,mengejek dan sebagainya bertujuan untuk menghina,sudah pasti Mak Nyah akan terasa penghinaan mereka.Setahu saya melalui pengalaman saya sendiri,jika Si Nyah tadi akan menyumpah seranah mereka mereka yang menghina ini,sumpah seranah mereka sering terkabul dan tanpa di sedari,Si Penghina berkenaan juga akan menurunkan zuriat yang sama ia itu Mak Nyah juga,malah lebih terok dari Mak Nyah yang mereka hina dahulu. Jika pon mereka tidak menurunkan zuriat Mak Nyah,Anak perempuan mereka akan menurunkan keturunan anak haram jadah sehingga ke tujuh keturunan.Jadi,dalam situasi begini,siapa yang lebih mendapat malu dari mata masyarakat? Kerana mulut celupar mereka yang menghina Mak Nyah yang tidak melakukan apa apa kesalahan kepada mereka di hina tanpa sebab,sumpah seranah Mak Nyah biasa nya di kabulkan oleh Allah Taala.Dari itu kepada masyarakat yang membenci kaum Mak Nyah ini,harus berwaspada jika mereka tak mahu berketurunan anak haram jadah iaitu anak gadis mereka atau anak teruna mereka akan berzina dan melahirkan anak anak haram di masa hadapan,tanpa mereka sedari.Ini memandangkan dari pengalaman yang telah saya saksikan sendiri.Harap Azza Azri maklum.

ammar Lutfi said...

bohsia said,
answers to ur question according to their respective numbers:
1)where u get this information...?? where got male and female neurons?

2)this one is a disease...he shud go and find treatment. but he cant be woman. ""all diseases are created with their medicine except death""..-hadith

3)this one i neva heard yet...hve to as ulamak

4)sindrome klinefelter is associated with sex chromosome.. dat's how v hve to rely upon his/her appearance in terms of in which way he/she reaches puberty..etc as explained by above ahli fiqh..BTW it is not 46xxy it is 44+XXY..

5)same as answer number 4

6)gynecomastia is most of the time is due to chronic liver disease...so the disease must be treated..but it is just an accessory..since most of obese male will have a slight gynecomastia becoz of the extra fat in which they contain more male hormone(dont get me wrong, initially the hormone was not there but when the body develop fat due to other factors only then the hormone develop)

7)so whats ur point?if a male has 2 penises, then cut one la..

p/s:there's no reason for us to disobey Allah's order..learn Quran and Sunnah only then u ll find eternal peace..wallahua'lam

Anonymous said...

Just nak lebih jelas...keluarkan dari rumah and thats it?

Anonymous said...

Maaf ingin bertanya, bolehkan seseorang pondan menjadi wali?

Post a Comment