Mar 7, 2009

Status Nikah Wanita Yang Tiada Dara

Apa hukum nya jika perempuan itu yg tidak dara lagi tentang soal keputusan untuk kawin ? ada kah keputusan kawin itu masih di tangan nya kerana tidak dara lagi sama seperti Janda, atau keputusan itu di tangan nya mengikut hukum islam?

*************
thtl
Founder

al-Jawab:

perempuan hilang dara ada dua hukum:

Ia isu khilafiah kerana nas-nasnya adalah kabur.

1. hilang dara yg bukan disengajakan, misalnya aktif bersukan, tercucuk jari sendiri, rawatan perubatan atau kerasnya darah haidh. Jumhur menetapkan perempuan ini masih dlm hukum perawan

2. hilang dara kerana perzinaan, menurut Syafi'iy dan Hanbali, sebahagian Hanafiah (Abu Yusof), ia hilang status dara dan menjadi janda.

Pendapat Imam Abu hanifah, ia masih berstatus dara jika perzinaannya tidak diketahui umum, menjadi janda jika ia diketahui umum atau dikenakan hukum hadd. Malikiah, ia tetap berstatus dara.

Pendapat yang rajih menurut Majlis /Rumah Fatwa Mesir ialah madzhab Hanafi
[Ref: Imam arRimli, Nihayah al-Muhtaj (4/225)

sekian

****************
Tiada Dara Malam Pertama

Soalan: Apa yang perlu dilakukan oleh seorang suami jika dia mendapati pada malam perkahwinan bahawa isterinya tidak dara kerana tiada darah.

Dijawab oleh Sheikh Salman al-Oadah

Tiada darah pada malam pertama bukanlah petanda hilang dara (kesucian), apatah lagi Syariah Islam tidak menyatakan sedemikian.

Terdapat banyak sebab mengapa seorang perempuan tidak berdarah. Terdapat beberapa peratus perempuan yang tidak berdarah langsung. Sesetengah perempuan berdarah sangat sedikit sehingga sukar dikenalpasti. Sebahagian wanita lain mungkin mengalami kemalangan minor semasa usia kecil atau terjatuh sehingga mengoyakkan hymen (selaput dara) dan menyebabkan dia tidak berdarah ketika dewasa, dan mereka tidak tahu yang kemalangan itu telah menyebabkan hal sedemikian. Apatah lagi mengangkat objek berat, berlari, atau melompat boleh menyebabkan hymen koyak. Sebahagian perempuan pula terkoyak hymennya kerana sentuhan sendiri.

Bagi sebahagian wanita pula, hymennya tidak koyak sehinggalah dia melahirkan anak.

Kita mestilah mengetahui bahawa keteguhan iman dan kesucian adalah ciri-ciri penting bagi seorang wanita dan ianya tidak tertakluk sama ada hymen (selaput dara) itu wujud atau tidak.

ALLAH s.w.t. menyifatkan wanita beriman sebegini sebagaimana demikian;

فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ

“Maka wanita yang Soleh, ialah yang taat kepada ALLAH lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana ALLAH telah memelihara (mereka)”

(Sûrah al-Nisâ’: 34)

Sumber : dialihbahasa dari islamtoday.com

Dipetik dari fiqhmedic.wordpress.co...m-pertama/

19 comments:

sexy said...

Tiada darah malam pertama.
sebelum nikah tidak buat solat hajat, taubat & istiqarah?
lelaki yang baik untuk wanita yang baik.
orang yang berzina terdedah kepada penyakit (emosi seperti rasa berdosa/kotor walaupun bertaubat, fizikal seperti siplis, hiv/aids dll(mungkin terkena kepada perogol/yang diperkosa).
suami berhak untuk bertanya & membuat keputusan. pun isteri juga berhak untuk bertanya adakah suami masih teruna dan menafikan sehingga mati bahawa dia masih dara & membuat pilihan/keputusan. bertanya @ tidak, akan memberi kesan kepada perhubungan. jika isteri membuat pengakuan sedangkan dia bertaubat @ diperkosa, adakah suami tidak akan teringat/mengungkit perkara tersebut satu hari nanti/merasa berhak untuk mencari isteri yang berstatus dara kerana isteri yang ada sekarang begitu..?
solat taubat, hajat, istiqarah. insya Allah.

Anonymous said...

aku bakal berkahwin dengan isteri aku yg hilang dara. aku pulak pernah main dengan bini orang.. so, apa aku patut terima dia. please tolong aku. adakah aku bhagia dgn dia kelak.

Anonymous said...

aq nga bcnte ngn sum1 yg mmg aq love gle,xd org len lam idup aq.tp dy ckp ngn aq,lau mlm prtma nt,aq xd dara,dye akn tglkn aq stat ms 2.ptt kah aq truskn hbgn ni?sb aq da xd dara pnh tlanjur dl,dye xtau.cmne ni..aq xsgp khlgn dye..T_T

Anonymous said...

salam..saya pernah dicabul oleh datuk saya sewaktu berumur 7 tahun..adakah saya masih mpunyai dara? seingat saya, seluar saya mpunyai kesan darah dan rasa sakit di bahgian kemaluan.. saya bakal berkahwin dan jika benar dara saya telah hilang, saya tidak dapat mbayangkan bagaimana penerimaan bakal suami saya nanti.. saya stress dan takut akan memalukan ahli keluarga saya..tolong beri pandangan...adakah saya perlu mhentikan pernikahan saya ini kerana saya rasa mcm tidak layak untuk sesiapa pn di dunia ini....... tolong....

Anonymous said...

aku dah berkahwin tp selalu wat projek dengan awek aku yg kini dh bergelar isteri orang..so perlukah aku minta ampun pada suami dia.bagaimana klu aku mati dulu sebelum minta ampun kat suami dia.

Admin said...

nauzubillah semoga kita dihindari dari melakukan perkara ini... takutlah kepada Allah...

kalau kamu minta ampun pada suami siperempuan bermakna kamu mengaku telah melakukan "zina", kalau iktu hukum islam bakal jadi jandalah isteri kamu...

bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat jangan diulangi kerja jijik itu... begitu juga dengan siisteri orang tersebut simpanlah rahsia ini... pohon keampunan Allah dengan sebenar-benar sesalan, perbanyakkan amalan sunat dan bersedekah kepada fakir miskin, Insyaallah dosa-dosa akan diampunkan.

jika salah seorang kamu mengaku, tak perlu saksi hukumnya rejam sampai mati...

Anonymous said...

Tiada darah pada malam pertama tidak bermaksud tiada dara. Pasangan bertanya pada malam pertama, kenapa saya tidak berdarah? Saya mula merasa dia tidak percayakan saya sedangkan saya memang seorang dara! Alhamdulillah dia dapat memahami dan menerima keadaan ini (tiada darah) setelah saya cerita ini berkemungkinan pada masa lalu saya seorang perempuan yang terlampau aktif dengan bermacam2 aktiviti sekolah.

Kepada para lelaki, janganlah kamu bertindak melulu tanpa siasat terlebih dahulu. Jangan jadikan seorang perempuan yang tidak bersalah menjadi mangsa keadaan. Terimalah mereka walaupun pada malam pertama, mereka tidak berdarah. Jikalau memang wanita tersebut sudah tiada dara (mengaku), fikir masak2. Ada wanita yang menyesal & sudah bertaubat atas kejadian masa lalu. Berilah peluang & tolonglah mereka ini dari terus berada di jalan yang salah. Menikahi mereka adalah salah satu cara untuk mengelak mereka dari terus melakukan dosa.

Anonymous said...

ntah la .. . lu pkir la sendiri. . .

Anonymous said...

aq pernah telanjur dengan bf saya..... sya skrang dlm dilema nak bgtahu bakal suami saya tentang hal ni......saya menyesal dh bt benda 2 dengan ex boy saya.......

Anonymous said...

boyfriend saya dah tak teruna..dari segi islam..adakah wajib saya untuk bersama nya,walaupn dia bnyk melakukn perkara tersebut masa enjoy dulu..alhmdulillah, selama dia bersama saya, dia berubah dan tidak pernah melakukn zina.tapi ada kh d katakn lelaki tiada teruna ini seorang suami kpd perempuan yg di zina nya?

hafizz jaybee said...

Perempuan yang dah terlanjur tak wajib beritahu suami tentang kesilapan yang lalu untuk mengelakkan keruntuhan rumah tangga.

Anonymous said...

Hi there frіends, hοω iѕ everуthing, and whаt
you desіre to say concerning this ρost, іn my
viеw itѕ gеnuіnеlу remarkable in fаvοг of me.



My site ... Read the Full Content
My site > http://outesport.servfr.net

Anonymous said...

I know this wеb page рrеsеnts quality based articles or reviеwѕ and other ԁаta, is therе any other ѕite which рrovіdes such stuff in quality?


Feel free to νisit my web blοg; similar web site

Anonymous said...

May I just say what a relіef to find sоmebody ωhо аctually
undегstands what they're talking about on the net. You definitely understand how to bring a problem to light and make it important. A lot more people really need to check this out and understand this side of your story. I was surprised you're not more pоpular bеcausе you definitely ρossess the gіft.



Alѕo ѵisit my wеbpagе; simply click the up coming internet site

Anonymous said...

Excellеnt post. I uѕed tο be checking contіnuously this weblog and I am inspired!
Very helpful info ѕρecіficallу the remаining part :) I take care of such informаtіon much.
I was seeking thіs раrticular infoгmation fοг a long
timе. Thank you and best οf luck.

Also visit mу sіte ... silk�n review

Anonymous said...

What's up, all is going fine here and ofcourse every one is sharing data, that'ѕ іn fасt good,
keep up writіng.

My blog post V2 Cigs reviews

Anonymous said...

Hі іt's me, I am also visiting this website daily, this website is in fact pleasant and the users are in fact sharing fastidious thoughts.

Also visit my weblog: http://www.sfgate.com/

Anonymous said...

Doеѕ your site have a contact pаge?

I'm having a tough time locating it but, I'd like tо shοot you an e-mail.

I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it improve over time.

My homepage - www.southfloridabusinessnews.Com

Anonymous said...

I was suggested this website by my cousin. I am not certain whether or not this submit is written
by means of him as nobody else recognize such specific approximately my problem.
You are amazing! Thank you!

Feel free to surf to my weblog how to get pregnant fast

Post a Comment