Jan 29, 2009

Jatuh Talak Atau Tidak?

Bertanya seseorang....

Jatuhkah talak jika si suami berkata sedemikian rupa.

Suami bercakap dengan abang kandung si isteri dengan berkata "Jika enkau tidak mengambil barang dirumah aku dalam masa 3 hari, aku terpaksa ceraikan adik engkau"

Adakah talak akan jatuh selepas 3 hari jika si abang si isteri tidak membuat apa yang disuruh. Ataupun tidak jatuh talaknya selagi si suami tidak lagi menyatakan hasratnya selepas 3 hari kerana ada perkataan "terpaksa"

****************************
thtl

alJawab:

Lafadz ta'liq itu tidak membawa sebarang implikasi di bawah Hukum kekeluargaan Malaysia: nikah/cerai/rujuk. Ini kerana prosedur perceraian dan rujukan hanya berlaku di kamar Pendaftar nikahcerai atau Mahkamah syari'ah. Abang kandung isteri hendaklah berbincang dengan adik iparnya, apakah dia ingin menyelamatkan perkahwinannya atau ingin menamatkan. Jika dia ingin menamatkan dan tiada lagi perundingan, maka mereka berdua (suami-isteri) hendaklah memfailkan kes di pejabat qadhi. Prosedur agak panjang dan berliku, akan ada sesi kaunseling dsbnya dan jika muktamad pasangan itu tidak berminat lagi meneruskan perkahwinan mereka, maka proses perceraian akan dilakukan. itulah caranya di Malaysia, menjadi kesalahan melafadzkan talaq di luar pejabat pendaftar.

sekian
_________________
tytsezh
Panel Feqh
Sekadar info tambahan -

Lafaz yang dilakukan diluar mahkamah tak kira taalik atau tidak-hendaklah di buat pengesahan lafaz tersebut di MS-( di hadapan Hakim Syarie)-bisanya selepas pengesahan dibuat dan didapati sabit lafaz tersebut-maka pihak pendakwaan(Jabatan Agama) akan mendakwa pelafaznya atas tuduhan melafazkan cerai(tak kira taalik/biasa)-luar mahkama dan/tanpa kebenarna Mahkamah. Perlu djelaskan perceraian hanya boleh dilafazkan(dari segi peruntukan U2) di MS sahaja. Jika dilafazkan didepan Pendaftar Nikah/cerai/rujuk(dulunya QAdhi)-dikira berlafaz diluar mahkamah.

Proses perceraian mengikut U2 Keluarga ada 4 jenis-

Cerai biasa-perlukan lafaz dari suami(s.47)-yang in memakan masa agak panjang jika suami enggan lafaz-perlu pada jawatankuasa pendamai-dan jika didapati perlu cerai tapi suami enggan-maak proses hakam perlu dijalankan-(Hakam lelaki ada kuasa melafazkan talak)-proses ni dinamakn Tahkim dalam penyelesaian syiqaq antara pasangan tersebut.

Kaunseling atau rundincara keluarga adalah pilihan pada pasangan-pada saya jika dah nekad nak cerai tak perlu ke Pejabat Agama lagi-terus je failkan perceraian di MS.

Kedua-Taalik-(S.50)-Lepas nikah lelaki akan berlafaz taalik-(Taalik di WP-dalam pernikahan TOk K-baru ni-ada sedikit pembaharuan lafaz)-baguslah camtu.

Elemen yg perlu dibuktikan-

1-Adanya pernikahan yang sah-dan lelaki bertaklik.
2-Wujudnya perlanggaran taklik
3-Aduan isteri
4-Ketaatan isteri(kaitan dgn soal nafkah)-

Perlu dijelaskan sabitan nusuz-perlu pada-/mengikut hukum syarak DAN pengesahan MS.

Ketiga-Tebus Talak-(s.49)

Keempat-Fasakh (s.50)-

Alasan fasakh antara lain-

Mati pucuk,gila,penjara,paksaan hidup cara lucah,deraaan-penyakit bahaya/ berjangkit-dll.

4 comments:

Anonymous said...

saya juga ingin bertanya.. jikalau suami berkata " kalau kamu berbahasa aku/hang lagi.. jatuh satu talak kat kamu ".. kemudian si isteri masih membebel dan sedaya upaya tidak membahasakan diri aku/hang kepada si suami.. tetapi si isteri tersebut jugak 'aku' dalam keadaan tak sengaja kepada suaminya dlm keadaan berpaling pergi.. sisuami tak mendengar tapi si isteri berkata " haaa.. saya terbahasa 'aku' tadi.. jatuh talak dah" adakah memang jatuh talak dalam keadaan demikian??? situasinya hanya kami berdua saja yg ada waktu tue..

Anonymous said...

aslmkm
saya nak bertanya samada jatuh talak jika dipaksa?mengikut mazhab syafie tahap paksaan yang mcm mana yang menyebabkan talak itu jatuh?

Admin said...

" kalau kamu berbahasa aku/hang lagi.. jatuh satu talak kat kamu " - bahaya kenyataan begini jika berlaku sedikit kesilapan seperti talak boleh jatuh...

talak tidak perlu saksi dan tidak boleh ditarik balik...

ani said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment