Dec 23, 2008

Merenung Potret Kekasih Yang Menutup Aurat

Salam
Diharapkan panel di sini sudi menjawab. Apakah hukum merenung gambar kekasih dgn perasaan rindu dan sayang :love sedangkan pemakaiannya di dalam gambar adalah sopan/menutup aurat? Adakah ianya juga dilarang? Diharap panel di sini dapat memberikan jawapannya. Syukran. Jazakallahu khairan kathiran.
Wassalam


Wassalam

Jawab:

Islam tidak melarang cinta dan kasihsayang. "Dijadikan indah pada manusia kecintaan pada apa-apa yg diingininya yaitu perempuan.." Ali Imran: 14

Walaupun Islam tidak menghalangnya, tapi Islam memantau dan membuat pagar-pagar cinta agar tidak menjerumuskan pasangan itu pada kecelakaan.
perihal memandang pasangan masing2, ia disuruh oleh agama.

HR Bukhari-Muslim dari alMughirah ra, " adakah kamu melihat (bakal tunang kamu)? jawab alMughira," Belum." Sabda Nabi saw," Lihatlah perempuan itu kerana dgn melihat membuka jalan kasihsayang antara kamu."

melihat berulang kali itu pulak ditegah: HR Abu Daud dan atTermidhi dari Ali ra," Wahai Ali, janganlah kamu susuli pandangan pertama dgn pandangan yg seterusnya, sesungguhnya pandangan pertama adalah milik kamu, tapi pandangan kali kedua bukan lagi milik kamu." WA

0 comments:

Post a Comment