Jan 20, 2009

Cerai Takliq

Assalamualaikum :

Soalan :

Apakah cerai taklik boleh ditarik balik oleh si suami sebelum berlakunya perkara yang ditaklikkan itu. Contoh si suami berkata, "kalau sayang bercakap dengan mana-mana lelaki dalam telefon ketika abang pergi kerja, jatuh talak satu". Jika cerai taklik tak boleh ditarik balik akan menjadi satu permasalahan yang akan membelenggu kedua mempelai seumur hidup atau adakah di sana jalan keluar-maksud cerai taklik boleh di tarik balik.

Kalau si suami kata, "kalau kamu solat juga petang ni jatuh talak tiga". apakah tindakan sewajarnya yang patut diambil oleh si isteri antara tuntutan agama dan ikatan perkahwinan?!!

Minta penjelasan ....

*****************
Wassalam

Jawab:

1. Pengertian cerai ta’liq ialah 'tergantung' atau 'tersangkut'. Dalam pengertian fiqh: “talaq yg dikaitkan dgn sesuatu syarat yg ditetapkan" (Syaikh Syaltoot, Muqaranat alMadzaahib/103

2. Fuqaha’ berselisih mengenai hukum talaq ta’aliq.

a. Jumhur fuqaha’ (Hanafi, Syafi’iy, Maliki dan Hanbali) berpendapat gugur talaq dgn lafaz ta’liq.

b. Minoriti fuqaha’ pula (Fatwa Ali bin Abi Talib ra, Ikrimah, Abu Thaur, Zahiri (Imam Daud dan Ibn Hazm), dan Salafiya (Ibn Taymiyah dan Ibn Qayyim) berpendapat talak jenis ini adalah sia-sia dan talak tidak gugur. (Syaykhul Islam IT, Fatawa alKubra: 3/ms 6; Syaykh Ali alKhafif, Furaq alZiwaj: 112) Dalil utama Jumhur ialah ayat alQur:an “ Wahai orang2 beriman, tunaikanlah perjanjian” (alMaidah: 1) dan dalil Minoriti juga ayat alQur:an, “ Hai Nabi, apabila kamu mentalaqkan isteri2 kamu, maka hendaklah kamu ceraikan mereka pada waktu iddah mereka, dan hitunglah waktu iddah itu..” (atTalaq: 1) .

c. Fatwa semasa: Lajnah Fatwa alAzhar (S.Syaltut, alFatawa: 229) dan Rumah Fatwa Mesir, Undang2 Keluarga Mesir, Fasal 25) cerai ta’liq tidak sah (Null & Void).

d. Rumah Fatwa Malaysia, antaranya : Wilayah Persekutuan (Undang2 Keluarga Islam: 1984: seksyen 25; Selangor (1952, seksyen 125)) menetapkan ta’liq adalah sah dan jatuh talak jika dilanggar.

Rumusan: Ta’aliq adalah masalah ijtihadi dan ta’aliq yg lumrah di Malaysia ialah lafaz ta’aliq disyaratkan pada setiap akad perkahwinan di Malaysia khasnya lafaz ta’aliq bila suami menghilangkan diri tanpa khabar berita dan sebarang nafkah zahir dan batin (utk satu jangka masa tertentu), maka proses ta’aliq akan berlaku.

3.a. Menjawab soalan anda: lafaz-lafaz ta’aliq spt yg disebutkan,” jika sayang bercakap dgn mana-mana lelaki dalam telefon semasa abang pergi kerja, jatuh talaq satu”. Talaq ini sah menurut jumhur. Ia boleh ditarik balik oleh suami dan oleh kerana ia bukanlah sumpah, maka tidak dikenakan kifarat. Ini kerana ia berlaku pada suami yg muda dan menggunakan ugutan ta’aliq itu utk menakutkan isterinya tapi bukanlah bertujuan menceraikan isterinya. (Fatwa Syria, no 25, Fatwa Mesir, perkara 90). Lafaz taklik spt ini tidak sah menurut Ibn Taymiyah-Ibn Qayyim, dan dikenakan kiffarat menurut Ibn Taymiyah, tidak dikenakan kifarat sumpah menurut Ibn Qayyim.

b. Lafaz “jika kamu solat juga petang ini, jatuh talaq tiga.” Ini lafaz yg batil kerana solat tidak dapat dihalang kerana ia suatu kewajipan atas mukallaf, ia gugur dgn sendiri (null and void). WA

150 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum

Saya ingin bertanya
suami saya pernah meminta izin untuk poligami, dan saya tidak setuju ketika itu dan kami bergaduh besar. Saya telah paksa suami lafaz taklik, "jika ada hubungan percintaan dengan wanita itu, jatuh talak satu ke atas saya". suami saya setuju, dia melafazkan taklik tersebut dan menurunkan tandatangan.
Baru-baru ini, saya telah ditakdirkan mengenali wanita yang tersebut dan saya skrg bersetuju nak bagi suami saya berkahwin dengannya. Persoalannya:
i) Jatuhkah talak kalau suami saya kahwin dgn wanita itu? walaupun tiada hubungan cinta seperti erti kata cinta dalam masyarakat kita pada hari ini. contohnya, berhubung telefon, berjumpa, dating, keluar makan dan sebagainya.
ii) Adakah hubungan percintaan dalam taklik itu merujuk 'cinta' mengikut adat dan budaya masyarakat kita atau ia merangkumi cinta selepas berkahwin?
iii) sekiranya terjatuh talak, apa yg saya dan suami boleh buat?

Admin said...

Talak tidak jatuh jika suami dipaksa oleh isteri melafazkan talak, talak perlu niat yang diikuti dengan lafaz. Adakah niat suami ingin menceraikan awak ketika itu? tidak kan?

Tidak jatuh talak sekiranya suami puan jadi menikah dengan wanita berkenaan, perjanjian telah sama-sama dipersetujui untuk batal.

talak tidak jatuh hanya dengan ada menyimpan perasaan cinta dengan pihak ketiga.

Cerai taalik maksudnya lain, sila baca penerangan di atas.

di Malaysia suami perlu melafazkan talak di hadapan pendaftar nikah-cerai-rujuk dan menurunkan tandatangan di sana, bukan dirumah didepan isterinya. WA.

Admin said...

i) tidak jatuh talak - talak mestilah dengan niat sendiri diikuti dengan lafaz, bukan kerana dipaksa oleh isteri.

ii) tidak jatuh talak jika suami puan jadi menikahi wanita berkenaan kerana perjanjian telah sama2 dipersetujui batal.

iii) perasaan cinta dengan pihak ketiga tidak menyebabkan jatuh talak.

perlu dijelaskan lafaz taalik maksudnya lain seperti yang dijelaskan diatas. Jika suami puan meninggalkan puan melebihi 4 bulan tanpa nafkah.

di Malaysia lafaz talak perlu dibuat di hadapan pendaftar nikah-cerai-rujuk dengan menurunkan tandatangan sekali.

Anonymous said...

pada satu hari, saya bergaduh dengan suami, dia marah kerana sebab-sebab tertentu. dia berkata kepada sy, kalau bos awk tu x bayar gaji bulan tiga ni, saya ceraikan awk. lps tu, masuk bulan empat, bos tu x bayar juga gaji saya tu, jatuhkah talak? adakah saya kena mohon tuntutan pengesahan cerai di mahkamah syariah terlebih dahulu baru kami boleh rujuk? atau kami boleh terus pergi rujuk di mahkamah syariah? adakah kami perlu membayar denda?berapa lamakah proses rujuk ni diambil?

Admin said...

Untuk merujuk kepada fatwa ulamak yang benar-benar mengikut syara' saya majukan soalan puan ke alahkam.net kerana di sana penal fiqh berkelayakan boleh mencari jawapan.

tersalah memberi hukum, pemberi akan menerima pembalasan terlebih dahulu... wa

Anonymous said...

saya mengandung 6 bulan. sejak awal perkahwinan saya suami tidak memepercayai saya dan dia telah memaksa saya bersumpah yang berbunyi jika sumpah saya tidak benar maka akan jatuh talak satu ke atas saya. saya berniat saya ingin menjaga dan memperbaiki hubungan rumah tangga saya.
1) adakah jatuh talak ke atas saya

2) berdosakah saya sekiranya terpaksa berbohong untuk menyelamatkan rumah tangga

3) adakah sah rujuk sekiranya jatuh talak sekira tanpa lafaz tapi kami telah bersama dalam masa idah.

minta penjelasan....

Admin said...

Talak belum jatuh lagi sebab bukan suami yang bersumpah, suami boleh menarik balik ugutan talak bila2 masa. Tidak jatuh talak kepada isteri yang hamil sehingga tamat tempoh iddahnya, dalam kes ini suami belum lagi melafazkan talak.

tanggungjawab puan sebagai isteri memelihara kepercayaan suami dengan perkataan dan dengan perbuatan, kecualilah suami yang zalim atau terlalu cemburu buta.

terpaksa berbohong mengundang banyak pertanyaan? Bersumpahlah dengan hati yang jujur untuk mengembalikan keyakinan suami dan untuk menyelematkan rumahtangga. Jika telah terlanjur sebelum ini bertaubatlah kepada Allah, Allah maha pengampun lagi maha menerima taubat. Jangan ulangi kesalahan lampau perbanyakkan ibadat.

tidak timbul soal rujuk kerana talak masih belum jatuh.

WA

Anonymous said...

salam

saya mengandung 6 bulan. sejak awal perkahwinan saya suami tidak memepercayai saya dan dia telah memaksa saya bersumpah yang berbunyi jika sumpah saya tidak benar maka akan jatuh talak satu ke atas saya. Saya telah bersumpah tetapi tidak benar kerana saya berniat saya ingin menjaga dan memperbaiki hubungan rumah tangga saya.dalam masa mengandung ini dah 3 kali suami menyuruh saya bersumpah, saya terpaksa berbohong untuk menjaga keharmonian rumah tangga. walaupun sudah bersumpah tetapi suami masih tidak mempercayai saya.
1) adakah jatuh talak ke atas saya

2) berdosakah saya sekiranya terpaksa berbohong untuk menyelamatkan rumah tangga

3) adakah sah rujuk sekiranya jatuh talak sekira tanpa lafaz tapi kami telah bersama dalam masa idah tanpa lafaz rujuk

mohon penjelasan

Anonymous said...

salam

saya mengandung 7 bulan. sejak awal perkahwinan saya suami tidak memepercayai saya dan dia telah memaksa saya bersumpah yang berbunyi jika sumpah saya tidak benar maka akan jatuh talak satu ke atas saya. Saya telah bersumpah tetapi tidak benar kerana saya berniat saya ingin menjaga dan memperbaiki hubungan rumah tangga saya.dalam masa mengandung ini dah 3 kali suami menyuruh saya bersumpah, saya terpaksa berbohong untuk menjaga keharmonian rumah tangga. walaupun sudah bersumpah tetapi suami masih tidak mempercayai saya.

1)jika isteri yang bersumpah, adakah ini juga dikenali sebagai cerai takliq dan adakah jatuh talak


2) apakah hukumnya bersumpah tapi terpaksa berbohong dengan niat untuk selamatkan rumah tangga

3) adakah sah rujuk sekiranya jatuh talak tetapi kami telah bersama dalam masa idah tanpa lafaz rujuk

mohon penjelasan

June 17, 2010

Anonymous said...

salam. dalam masa 3 bulan suami saya telah memaksa saya bersumpah untuk mengembalikan kepercayaannya setelah satu tahun kami berumah tanggga. tetapi saya tidak menyatakan kebenaran dalam erti kata lain sya telah menipu untuk menyelamatkan rumah tangga kami.
dalam sumpah ada dinyatakan jika saya menipu dalam sumpah maka akan jatuh talak ke atas saya

adakah talak telah jatuh ke atas sya tetapi suami tidak menetahui saya teah menipu

adakah talak akan berganda jika saya telah bersumpah sebanyak 3 kali dalam masa tiga bulan

selepas kejadin suami ada menyatakan, walau apapun saya tetap iaterinya. adakah itu dikira lafaz rujuk.

kami juga telah beberapa kali bersama adakah telah bersama dianggap rujuk dan adakah sah rujuk dengan perbuatan tanpa lafaz rujuk

mohon penjelasan segera. terima kasih

Anonymous said...

assalamualaikum..

saya ingin bertanya tentang masalah saya.
satu hari saya sdg bercakap dgn suami. sy mrh2 sbb suami pulang lambat dari kerja. semasa marah2 saya telah tercakap kalau dia tidak balik sekarang juga kita bercerai je la. dan suami menjawab ya. sebenarnya suami saya tidak mendengar pun apa yg saya ckpkan dan tidak memahami kerana sedang khusyuk membuat kerja. dia hanya mengiyakan saja dengan menjawab ok. tapi suami saya pulang juga ke rumah tetapi terlewat sikit.

soalan:
1. adakah itu dikira takliq?
2. jatuh tak talak pd saya?

harap dapat membantu.

Anonymous said...

salam. saya nak bertanya jika suami menghantar sms iaitu nanti aku balik raya nanti.... aku akan lafazkan cerai kat depan mak bapak kau...kau tak pernah nak rasa hormat kat aku daripada aku sepak terajang ko baik aku cerai je senang... jatuh tak talak... kemudian, sms kedua "klu tak jalan juga aku nak ceraikan kau"

Admin said...

Maaf jawapan melalui fatwa yang tepat masih belum diperolehi untuk soalan-soalan di atas, harap bersabar...

Soalan tentang suami yang menghantar sms untuk tujuan bercerai adalah SAH mengikut keputusan majlis Fatwa Kebangsaan.

talak melaui sms dengan NIAT adalah SAH mengikut keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan Ke 55 27 Julai 2003.

Sila baca keputusan Majlis di http://www.islam.gov.my/e-rujukan/sms.pdf.

WA

Anonymous said...

Salam.

saya ingin mendapatkan jawapan, setelah saya baca jawapan kesemua soalan di atas, telah membuat saya keliru. dan setelah merujuk Jabatan agama islam perak jadi saya telah mempunyai jawapan yang berbeza.

soalan saya:

1. Saya dan suami telah bergaduh pada satu malam, pada malam tersebut suami saya melafazkan jika saya berjumpa lelaki A tanpa pengetahuan dia, dia ceraikan saya talak 1. adakah ianya talak taklik.

2. Pada keesokkan harinya saya dan suami di atas permintaan suami, kami berjumpa A dan suami saya telah memberi amaran di hadapan lelaki itu dan saya dengan ayat berikut: jika lelaki A dan saya berhubung melalui sms, panggilan telepon, dan chatting bersma, dia ceraikan saya dengan talak 1. disini adakah telah 2 talak dilafazkan? adakah ianya talak taklik?

3. selepas 2bulan berlalu lelaki itu menghantar msg di yahoo mesengger saya dan mengucapkan selamat hari jadi pada saya. tapi saya tidak membalasnya. adakah jatuh talak itu? saya telah maklumkan pada suami hal itu, dia kata tidak jatuh talak.

3. 4 bulan kemudian lelaki A telah menghantar msg pada Yahoo mesengger sekali lagi, dan dengan tidak sengaja saya telah membalasnya. adakah jatuh talak taklik ke 2? setelah bertanya suami dia berkata jatuh, dan begitu juga apabila saya rujuk pada jabatan agama islam perak, dan meminta kami menfailkan di mahkamah syariah. dan masalh suami saya ingin rujuk semula bolehkan rujuk dibuat melalui panggilan telepon, kerana suami saya berada di luar negara. dengan akan pulang selepas saya habis idah.

4. Saya pernah terserempak dengan lelaki A tanpa pengetahuan suami, adakah talak taklik pertama jatuh. saya tidak menegur dia, dan begiru dia, kami hanya lalu sahaja.

Admin said...

W'salam puan

saya bimbang ini lafaz ta'liq yang sangat jelas diberi oleh suami puan seperti keterangan dalam para 2 di atas. (berhubung dengan telefon, SMA atau chatting).

Perenggan 3 yang pertama dan perenggan 4 tidak termasuk dalam ta'liq yang dilafaz, tetapi para 3 yang kedua sangat membimbangkan.

Lebih baik puan dan suami berhubung dengan meminta nasihat dari jabatan agama negeri Perak mengenai talak dan rujuk. Syarat talak di tempat kita diputuskan dalam mahkamah syariah. Dalam soal ini talak belum diputuskan walaupun pada dasarnya suami tuan menyatakan talak telah jatuh. Sila berurusan dengan pejabat agama negeri untuk mendapat kata putus samada perlu diuruskan soal rujuk atau tidak.

kami doakan semoga rumahtangga puan terus kekal bahagia dan dirahmati Allah. Elakkan gejala yang boleh merosakkan kebahagian bersama. WA.

Anonymous said...

terima kasih

Anonymous said...

assalamualaikum...

saya ada persoalan...
adakah taklik boleh terbatal dengan berlalunya masa...sebagai contoh seorg suami berkata kpd isteri "kalau awak keluar rumah mlm ni jatuhla talak"...
persoalannya adakah terjatuh talak sekiranya isteri tidak keluar rumah pada malam itu tetapi hanya keluar keesokan hari...adakah taklik tersebut akan terbatal kerana masa yang telah berlalu?...

Admin said...

ya taklik itu telah batal kerana tempoh masanya telah berlalu tidak lagi berkuatkuasa... WA

Anonymous said...

salam..
saya ingin bertanya masa isteri mengandung suami telah menjatuhkan talak 2... boleh ke rujuk dalam tempoh mengandung

Admin said...

w'salam,

boleh rujuk ketika mengandung kerana masih dalam iddah. Iddah adalah selepas melahirkan sebab itu berdosa besar menceraikan isteri ketika sedang hamil kerana memanjangkan iddah...
WA

Anonymous said...

Assalamualaikum..

saya ingin bertanya tentang masalh saya. sy dan suami pernah bergaduh disebabkan rokok. suami pernah hisap rokok dibelakang saya tanpa pengetahuan atas hasutan kawan2. dalam keadaan marah, saya menyuruh suami bertakliq..kalau suami hisap rokok lagi, dia kene lepaskan sy.dan suami bersetuju. setelah beberapa lama, sy mula mempercayai suami dan membuat keputusan menyuruh suami menarik balik takliq tersebut..persoalannya disini, bolehkah takliq ditarik balik sebelum perkara tersebut berlaku?

Admin said...

W'salam

talik itu menjadi sah apabila suami telah bersetuju.

Taklik boleh dibatalkan jika suami sendiri berniat membatalkannya. Keputusan untuk membatalkan taklik bergantung kepada keputusan suami bukan isterinya.

Hanya kerana merokok anda minta dilepaskan sebagai isteri? mengapa terlalu rigid, anda ada terlalu banyak kesempatan untuk membantu suami anda supaya berhenti merokok...

Anonymous said...

aslkum..suami saya lafaz "kalau abang berhubung dengan mane mana perempuan selain keluarga ina dan keluarga abg..jatoh talak satu.."....tak lama selepas itu suami saya masih ber sms dengan kwn perempuan nyer dan bila saya tegur dia kata dia berniat 'hubungan' cinta sewaktu lafaz takliq dlu..untuk pengetahuan tuan lafaz takliq ini dibuat secara sukarela sewaktu cuba memujuk saya agar tidak meninggalkan nya setelah kantoi die bermain cinta dengan menggunakan simcard rahsia nya..minggu lepas saya jumpa satu lagi simcard dengan msg 3 perempuan yang kemaruk bercinta dengan suami saya..suami saya menafikan talak jatuh kerana katanya dia tidak bercinta tetapi semua perempuan itu y berlebih lebihan..dia turut menyatakan bahawa saya perlu membunuhnya baru lah kami boleh berpisah..suami saya seorg suami y sempurna d rumah tetapi mpunyai persenaliti berbeza bla saya tiada disisi..adakah talak jatuh walau dia menafikan nya??

Anonymous said...

lafaz takliq dikira talak diluar mahkamah kan??kena denda ker?dan sekiranya rujuk didalam idah perlu direkodkan ke?adakah akan didenda sekiranya tidak direkodkan?sekiranya saya sah telah diceraikan tetapi masih tinggal bersama buat seketika tetapi tidak 'bersama' dan tiada lafaz rujuk kerana mmg tidak berniat untuk rujuk, adakah sintuasi ini dikira rujuk? suami saya tentera dan menurutnya dia boleh dibuang kerja dan di penjara sekiranya bercerai jadi penceraian ini tidak boleh dilaporkan dan kedua keluarga tidak boleh tahu mngenainya..adakah saya akan didenda bila lewat melaporkan kes penceraian??

Anonymous said...

Assalaamualaikum. w.t.h
Kata sesetengah orag lafaz taklik tidak boleh ditarik balik, ada pula yg mengatakan dapat ditarik balik...bolehkah diberikan hujah pendapat yg mana dikira betul
Wassalaam.

Admin said...

lafaz talak dengan niat jatuh sertamerta, tak ada tarik balik, cuma boleh rujuk semula masa dalam iddah...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Isteri telah menyuruh saya bertaklik sekiranya melakukan hubungan dengan mana2 perempuan maka jatuh talak. Perkara ini berlaku kerana beliau marah setelah mendapat tahu saya mempunyai hubungan dengan perempuan lain. Saya sebenarnya tidak mahu berkata 'ya' tapi disebabkan mahu menenangkan kan isteri yang marah dan menyelamatkan perkahwinan saya berkata 'ya'. Saya sebenarnya sayangkan isteri dan tidak mahu bercerai dengan beliau.

Sah ke taklik tersebut?

Admin said...

W'salam

itu bergantung pada diri awak sendiri samada awak bersetuju dengan takliq yang diminta oleh isteri awak. Lafaz takliq mesti dengan niat tidak boleh dipaksa oleh orang lain.

Jika awak bersetuju, takliq itu adalah sah mengikut majlis fatwa Malaysia. WA.

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Saya dan suami bergaduh dan sebelum suami keluar dari rumah pada 16 Jun 2011 jam 7.00 malam, suami telah lafazkan "Kalau dalam tempoh satu (1) bulan I tak balik rumah, maka jatuhlah talak 1, taklik terhadap U".
Saya ingin mendapatkan penjelasan lanjut adakah lafaz tersebut diterima kerana suami sering tidak pulang hampir sebulan kerana urusan luar.
Terima kasih.

Admin said...

W'salam
adakah suami puan maksudkan;

1. 1 bulan tak balik rumah dari tarikh 16 Jun 2011 itu sahaja (untuk 1 kes ini sahaja)

atau

2. dia maksudkan 1 bulan dari tarikh tiap-tiap kali dia keluar bekerja pada bila-bila masa.

Jika dia keluar hampir sebulan bermakna tidaklah genap atau tidak mencukupi tempoh sebulan dia telah kembali pulang... talak tidak jatuh.

minta dia tarikh semula sumpah talak dia kerana ini bahaya. Boleh berlaku dia gagal pulang kerumah dalam tempoh lebih sebulan kerana sebab2 yang tidak dapat dielakkan, tidak bermaksud untuk menceraikan isterinya. Lafaz takliq yang dia tandatangan semasa upacara akad nikah dahulu berbunyi "jika dia tidak kembali kerumah dalam tempoh lebih dari 4 bulan tanpa sebarang berita dan tidak memberi sebarang nafkah, secara otomatik jatuh talak".

WA

Anonymous said...

assalamualaikum.....
saya sedang di dalam delima sekarang. saya telah dinikahkan kepada lelaki yang saya tidak suka. pernikahan ini di aturkan oleh ibu bapa saya ketika saya belajar diluar negeri. saya terpaksa terima kerana tidak mahu memalukan keluarga saya jika perkahwinan dibatalkan saat akhir.
masalah saya sekarang saya tidak dapat menerima suami saya kerana masalah persefahaman antara kami.kami tidak serasi di dalam semua hal. ini memebuatkan saya amat tertekan dan saya tidak mahu melakukan hubungan kelamin dgn suami kerana tidak sukakan dia. Keadaan ini telah membuat dia marah dan mula memukul saya kononnya atas alasan mahu memberi pengajaran kepada saya supaya terima hakikat saya telah menjadi isteri dia dan mesti menurut semua kemahuannnya termasuk nafkah batin. Ini juga membawa kepada peristiwa saya telah dipaksa secara kasar untuk melakukan seks dengannya sehingga rahim saya luka berdarah buatkan saya rasa seolah-olah dirogol. Soalan saya:

1.Adakah boleh suami memaksa isteri secara kasar (sambil memukul dan mengugut untuk mencederakan)untuk mennyetubuhi isteri walaupun isteri tidak rela.apakah hukumnya untuk kedua-dua pihak?
2.Suami pernah melafazkan dalam keadaan marah "jika kamu berikan aku satu zuriat,aku akan ceraikan kamu". Adakah jatuh talak jika benar isteri mendapat zuriat selapas itu?
3. Bolehkah isteri memohon cerai atas dasar tiada persefahaman dan boleh memudaratkan diri sekiranya terus sbg suami isteri. saya pernah cuba untuk membunuh diri kerana idak mahu hidup dengannya dan masih lagi terpikir ingin membunuh diri.

Saya amat tertekan skrg kerana suami berlakon baik dan lemah lembut dihdpn ahli keluarga dan kawan2..tetapi bila dirumah dia akan memukul dan tendang saya jika terlalu marah.

Admin said...

rumit untuk diputuskan masalah puan ini. Adalah lebih baik puan mendapatkan nasihat dari pejabat agama berhampiran.

Masalahnya adalah kerana puan telah dinikahkan, jika puan tidak bersetuju pada waktu itu upacara nikah tidak boleh dilakukan, sepatutnya puan mengelak dari peringkat awal lagi.

1. Puan tidak mau melayan kehendaki asasi suami puan.
2. Suami puan menzalimi puan dengan kasar.

Jika puan ingin memohon cerai puan mestilah mempunyai alasan yang sangat kukuh (isteri pada penagih dadah misalnya). Sila dapatkan jalan penyelesaian di pejabat agama berhampiran atau kalau tidak dilayan dengan baik urusan sendiri dengan mahkamah syariah. WA

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Saya pernah bertaklik kepada isteri pada tahun 2006. Pada tahun 2010, kami telah bercerai dengan talak 1 dan perceraian tersebut bukanlah disebabkan taklik yang pernah dilafazkan.

Persoalan saya, adakah taklik yang pernah saya lafazkan telahpun terbatal dgn sendiri akibat daripada perceraian tersebut ataupun masih lagi sah??? Minta pandangan...

Seperkara lagi, Admin ada menyatakan bhw taklik boleh dibatalkan jika suami sendiri berniat membatalkannya. Keputusan untuk membatalkan taklik bergantung kepada keputusan suami dan bukannya isteri. Persoalan saya, adakah lafaz taklik boleh ditarik balik??? Taklik yang mcm mana yg boleh ditarik balik???

Wassalam......

Anonymous said...

assalamualaikum...

saya ingin bertanya soal taklik...suami sya telah berpoligami tanpa pengetahuan dan izin sya..dari semenjak suami saya berkahwin baru...dia langsung tidak pedulikan hak saya dan anak2 hampir 4bulan berturut2...dan saya telah di halau dari rumah perkahwinan kami...dan suami tidak pernah lgii mengambil berat tntang nafkah trhadap saya dan anak2..saya telah mengadu ke pejabat agama untuk memohon penceraian taklik...setelah surat mahkamah itu sampai di tangannya...suami saya...berkata tidak mahu berpisah dgan sya..soalan saya.. bgaimana penyelesaian bg permasalahn yg berikut...

Anonymous said...

assalammualaikum..
pada satu malam sy telah bergaduh dengan suami sy kerana dia suami sy sering berhubungan dgn seorng perempuan melalui hpnya.. sy dlm keadaan marah telah menyuruh suami sy berkata 'kalau ko pegang atau buka hp aku jatuhlah talak 3'..dengan berkata pdnya, dgndemikian baru saya akan patuh padanya untuk tidak membuka hpnya lagi.. tetapi sy telah engkar dan memegang juga hpnya..dan berkata jatuhlah talak tiga terhadap aku... soalannya adakah jatuh talak terhadap sy..sedangkan suami sy berkata dia disuruh oleh saya..tapi dia tidak berniat utk berkata begitu pd masa itu...
wassalam..

Admin said...

sila semak semula lafaz cerai taklik yang di tanda tangan oleh suami semasa akad nikah dahulu. Jika suamai meninggalkan isteri dalam tempoh 4 bulan tiada sebarang berita dan nafkah, talak akan jatuh secara otomatik.

WA

Admin said...

lafaz takliq mestilah dengan niat bukan mengikut kehendaki orang lain. isteri tiada hak meminta suami melafazkan lafaz taklik. Lafa sebegitu tidak di kira. WA

Anonymous said...

Adakah mlafaskan crai 3kali,brturut2...jatuh x talak 1 .

Anonymous said...

Askm....ustz..sy ingin bertanya..kla suami megatakan..kalau ko xblik,aku akn crai kn ko....jatut x talak 1..kt 2, suami sy dlm kdaan mrah...tlong pjelasan nya....plsssss

Anonymous said...

Askm...tlong bg jwpn nya.....

Anonymous said...

Salam? suami melafaskan cerai ketika saya dalam nifas 8 hari selepas melahirkan, adakah sah cerai itu?

Anonymous said...

Salam,

Ketiga bergaduh,suami telah melafazkan "i want to cerai you tonight", dlm keadaan marah. Keesokkan harinya, saya telah pulang ke rumah ibu bapa saya kerana yakin lafaz talak itu sah.suami merayu agar saya balik ke rumah kerana katanya dia x berniat ketika lafaz di buat dan dia dlm keadaan marah. Adakah sah cerai itu?

hanny said...

Assalammualakum,

suatu masa dulu suami pernah berlaku curang, saya ada membuat taklik bertulis, jika suami menghubungi @ berjumpa dgn mana2 perempuan dgn niat bercinta @ curang @ menjalinkan hubungan kekasih dan melakukan perkara2 terlarang maka jatuhlah talak satu keatas saya, suami bersetuju dan tiada paksaan dr pihak suami dan menurunkan tandatangan,tarikh,masa....seandainya suami melanggar taklik tersebut adakah jatuh talak? minta penjelasan, tq.

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Minta pihak admin jawab soalan ini...

Saya pernah bertaklik kepada isteri pada tahun 2006. Pada tahun 2010, kami telah bercerai dengan talak 1 dan perceraian tersebut bukanlah disebabkan taklik yang pernah dilafazkan.

Persoalan saya, adakah taklik yang pernah saya lafazkan telahpun terbatal dgn sendiri akibat daripada perceraian tersebut ataupun masih lagi sah??? Minta pandangan...

Seperkara lagi, Admin ada menyatakan bhw taklik boleh dibatalkan jika suami sendiri berniat membatalkannya. Keputusan untuk membatalkan taklik bergantung kepada keputusan suami dan bukannya isteri. Persoalan saya, adakah lafaz taklik boleh ditarik balik??? Taklik yang mcm mana yg boleh ditarik balik???

terima kasih,
Wassalam......

Admin said...

Harus dibezakan ya "lafaz takliq" dengan "SUMPAH taklig"... jika apa yang dilafazkan itu "lafaz takliq" anda boleh batalkan bila-bila masa, tapi jika anda telah bersumpah untuk takliq hendaklah membayar kifarat sumpah sebelum dibatalkan.

kifaratnya memberi makan kepada 10 orang fakir miskin ATAU berpuasa tiga hari berturut-turut. WA

Anonymous said...

assalammualaikum
saya ingin penjelasan disini
suami saya ada katakan jika saya pindah rumah akan jatuh talaq satu di depan orang gaji saya....jadi saya pun pindah jadi adakah talaq itu sah jatuh atau sebaliknya dan kami sudah 8 bulan tidak tinggal serumah...sekiranya talaq itu sah jatuh apakah di kena kan denda kerana lambat failkan hal tersebut



terima kasih

Admin said...

ya mengikut mazhab Shafie talak itu sah dan telah jatuh talak...

denda juga akan dikenakan kerana talak tidak dibuat di depan pegawai agama. WA

nisda said...
This comment has been removed by the author.
nisda said...

assalammualaikum
apakah kedua dua pihak yang akan kena denda atau macam mana?maksud saya ...walaupun saya yg akan failkan hal ini....apakah saya juga akan dikena kan denda sedangkan bekas suami saya yg melambatkan hal ini....
terima kasih

saya tidak pernah bekerja sejak berkahwin.

1) layak kah saya menuntut harta sepencarian seperti rumah yang bekas suami saya hadiahkan pada saya semasa hari jadi saya walaupun rumah itu sepenuhnya atas bayaran bekas suami saya. jika layak, bagaimana dengan baki pembayaran rumah tersebut?

2) layakkah saya menuntut hak penjagaan anak saya sepenuhnya dan meminta nafkah anak? berapakah kadar maksimum yang boleh saya minta?

3) bolehkah saya menuntut apa-apa selain dari harta sepencarian?

Anonymous said...

Saya dalam keadaan marah telah beertaklik pada isteri 'jika awak buka handphone saya, maka jatuh talak satu'. Isteri dalam keadaan marah telah membuka handphone saya kerana syaki saya curang. Tapi sebelum dia buka, saya pernah berkata dalam hati bahawa aklik tersebut ditarik balik. Hanya untuk menakutkan beliau dan tanpa niat pun. Adahkah talak taklik tersebut jatuh?

Anonymous said...

suami sy pernah berlaku curang pada saya..pd hr sy dapat tau dia berlaku curang dia telah mentaklikkan saya yg berbunyi 'jika saya contact perempuan itu maka jatuhlah talak ke atas saya'. beberapa bulan slps tu sy dpt tau dia masih lg berhubung dgn perempuan tu ..dlm keadaan marah saya lupa akan taklik yg pernah dilafazkan oleh suami dan sy berbalas msg dgn perempuan itu melalui internet (msg friendster )suami sy pernah bg tau saya dia tarik balik taklik dia hr itu dlm pada masa tu sy bersama dgn suami utk beberapa kali .Hingga ke saat ini kami masih belum daftarkan di pejabat agama ..sy pohon penjelasan ustaz status saya sekarang..

Anonymous said...

assalamualaikum w.b.t ustaz..
semoga ustaz senantiasa dirahmatiNya...

ustaz,
mohon maaf kerana mencuri masa ustaz untuk membaca msg sy.oleh kerana buntu & tidak mahu terus memikul dosa, sy mohon dato boleh membatu sy dlm merungkai segala persoalaan sy ini.

ustaz,
sy telah berkahwin dengan suami sy pada 15 mac 2011 baru2 ini disempadan. ini kerana suami sy tidak mendapat keizinan dari isterinya ketika itu (sekarang telah bercerai).
setelah seminggu menikah, isterinya ketika itu telah mengetahui bahawa dia telah dimadukan dan semenjak dari itu suami sy telah berubah dari seorang pendiam kepada seorang pemarah sehingga suami sy memukul sy.

Pada 11 jun 2011 kira2 8.15 malam, suami sy telah menghubungi sy melalui telefon & beliau telah melafazkan ceraitalak satu kepada isteri pertama dan juga sy yang mana isteri pertama melalui "face to face" dan sy melalui telefon.

isteri pertama telah melaporkan kepada pejabat agama daerah klang manakala sy tidak melaporkan kerana belum mendapat surat malaysia. buat pengetahuan ustaz, suami sy telah membuat pendaftaran utk pengesahan nikah kami di mahkamah tinggi Kota Bharu tetapi malangnya tarikh perbicaraan kes kami ditetapkan pada 6 januari 2013.ini telah membuatkan sy buntu untuk merujuk kepada sy akan pengesahan penceraian kami ini.

ustaz
setelah 2minggu bercerai, sy telah didapati hamil.haid terakhir sy pada 18 mei 2011 dan sy diceraikan pada 11 june 2011.
persoalaannya disini ustaz:

1.apakah status sy selepas suami sy menceraikan sy ketika sy hamil?

2.apakah syarat sah rujuk kerana suami sy telah pulang ke rumah & tinggal bersama sy setelah mengetahui sy hamil.(sy was2 dengan cara rujuk yang mana beliau telah balik & pada malam nye terus menyetubuhi sy)

3.suami sy ada mengatakan kepada sy yg beliau ada melafazkan cerai buat kali kedua akan tetapi apabila ditanya bilakah beliau melafazkan talak tersebut,beliau menyatakan "tidak ingat" & hanya ingat itu perkara itu berlaku diatas sofa sahaja.

4.pada nuzul quran lepas, sy telah bergaduh teruk dengan suami sy yg mana sy telah menyerang beliau ketika masih tidur, beliau telah bingkas bangun dan mengatakan "lepas beranak jatuh talak 3". selepas melafazkan beliau telah turun ke ruang tamu dan menangis teresak2 seakan2 orang yang baru sedar dgn kata2 dia.adakah lafaz ini sah dan atau sebagai lafaz taklik?

tolonglah ustaz ungkaikan persoalan sy ini kerana suami sy telah mangabaikan terus sy & anak yg sy kandung sekarang.kini usia kandungan sy telah memasuki usia 7 bulan dan sy menanggung saat sukar ini seorang diri bersama2 persoalan didalam benak fikiran sy.semoga dgn penerangan ustaz, insyaallah sy dpt meneruskan saat2 sukar hingga melahirkan dengan tenang.

terima kasih ustaz.

wasalam,

Admin said...

W'salam

Kes puan perlu diselesaikan melalui jabatan agama islam. urusan pendaftaran nikah puan di Malaysia perlu diselesaikan segera melalui mahkamah syariah. Karenah birokrasi pej agama menyusahkan umat, sila usahakan sendiri dengan mahkamah syariah.

1. Lafaz cerai melalui telefon adalah SAH. Talak telah jatuh dan sah walaupun puan dalam keadaan hamil. Suami puan berdosa besar kerana menceraikan isteri dalam keadaan hamil kerana memanjangkan tempoh iddah (iddah akan berakhir selepas melahirkan). Dalam tempoh iddah suami puan masih bertanggungjawab menyediakan tempat tinggal tapi tidak boleh bersatu.

2. Jika talak telah sah jatuh sila berhubung dengan Jabatan Agama mengenai cara rujuk semula dalam tempoh iddah. Cara rujuk dalam iddah yg dinyatakan boleh diterima sebagai telah rujuk semula.

3. Suami puan tidak menafikan lafaz talak kali ke 2 hanya menyatakan tidak ingat. Jika ini benar bermakna hanya tinggal satu sahaja lagi baki talak.

4. Orang yang diserang ketika sedang tidur dan terkejut bangun kenyataannya mungkin tidak boleh diambil kira. Hati-hati menganggu orang yang sedang tidur kerana tindakan yang tidak disengajakan boleh menghasilkan perkara buruk. Oleh kerana sebelum ini telah dua kali lafaz talak dilafazkan tidak ada lagi 3 talak yang boleh diberi, hanya tinggal 1 sahaja.

5. Suami tidak boleh memukul isteri dalam keadaan marah macam mana sekali pun. Pukulan ringan yang dibenarkan pun adalah pilihan terakhir, pukulan tidak boleh menyakitkan hanya pukulan ringan tidak dibahagian muka sebagai pengajaran. Pukulan yang mencederakan adalah satu kezaliman dan puan berhak mendapat perlindungan penguasa.

Uruskan pendaftaran nikah puan di Malaysia seberapa segera yang boleh kerana saya bimbang talak telah dua kali jatuh. Perlu diingat bahawa lafaz talak diluar mahkamah syariah akan dikenakan bayaran denda di Malaysia.

WA

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz,

Saya mempunyai masalah, pada 3 tahun yang lepas saya telah melafazkan ikrar yang telah di tulis oleh isteri dan di bacakan semula oleh saya yang mana lafaz ikrar tersebut berbunyi sekiranya saya ada mempunyai hubungan bersama dengan perempuan lain maka jatuhlah talak satu ke atas dirinya..

pada waktu saya melafazkan ikrar tersebut, saya telah pun mempunyai hubungan dengan seorang perempuan lain di luar pengetahuannya.. saya melafazkan ikrar tersebut kerana tidak mahu rumahtangga saya terjejas. setelah 3 tahun berlalu baru isteri saya mengetahui perkara tersebut itupun dengan pengakuan saya sendiri dan saya sudah tidak lagi melakukan perkara tersebt..

soalan saya ustaz:
1. adakah lafaz ikrar saya itu sah?

2. sekiranya lafaz tersebut adalah sah di segi undang-undang adakah talak itu di kira dari tempoh saya melafazkan perkara tersebut ataupun setelah isteri saya mengetahui perkara sebenar?

saya berharap dapat penerangan yang jelas daripada ustaz..

Anonymous said...

salam.
suami sy pernah mengatakan kalau sy sebut lg die lemah tenaga batin, kami bepisah. then die dah tarik balik lafaz tu.lafaz tu kira sah atau jatuh talak kalau sy sebut lagi?

Anonymous said...

Salam ustaz,

Semalam saya dengan isteri saya bergaduh, dan isteri saya tengah mengandung. Isteri saya minta dilepaskan, dlm keadaan marah dan masa 2 tengah berserabut saya ckp Ikut sayang la, tp saya takde niat atau takde terlitas nak ceraikan dia. Adakah jatuh talak?

Admin said...

talak itu dengan lafaz yang jelas berserta niat sekali, jika tiada lafaz dan tiada niat maka tidak ada apa2 yang akan berlaku...

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Ustaz, suami saya sudah 3 tahun tidak bekerja, jadi saya tension kerana semua perbelanjaan dan 4 org anak ditanggung oleh saya. Tahun pertama saya masih boleh bersabar, tapi bila sudah masuk tahun ke2 dan ke3 saya sering bertanya bila abg nak kerja sehingga kami sering bertengkar. Lalu suami melafazkan "kalau awak tanya lagi pasal bila saya nk kerja, jatuh talak 3". Tetapi selepas 3 bulan saya bertanya lg pasal kerjanya, adalah jatuh talak 3 tersebut?

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz..
baru - baru ini saya dan isteri ada bertengkar disebabkan saya curang..demi meredakan tangisan dan kemarahan isteri saya, saya ada mengatakan sekiranya dia berhubung lagi dgn wanita tersebut, maka gugurlah talak satu ke atas isteri saya..saya ada menghubungi wanita tersebut selepas melafazkan taklik tersebut kerana saya mmg tidak berniat untuk menceraikan saya pada ketika melafazkannya..
jadi saya nk tau adakah gugur talak tersebut ke atas isteri saya..sekiranya gugur, bagaimana untuk rujuk semula..mohon maklumbalas ustaz..terima kasih

Anonymous said...

assalamualaikum...
suami saya telai ceraikn saya ketika saya mengandung 3 bln...ada kah talak saya jatuh...klu talak jatuh apa hukum nya bila saya bersama dgn dia (bersetubuhan)...terima kasih...

Anonymous said...

Assalamualaikum Ustaz....
Baru-baru ni suami saya telah marah besar dgn saya hanya kerana saya telah tercalar sedikit kereta kami. Dia ada berkata "kalau kau pulang ke Lahad Datu (rumah org tua saya) aku buang kau" dan juga "x lama lagi aku buang kau kalau ankku masih tinggal di Lahad Datu". Pada petang hari yg sama selepas reda kemarahan suami saya dan dia meminta maaf, kami telah sama-sama pulang dan sehingga kini anak kami masih dibawah jagaan org tua saya kerana saya seorang isteri yang bekerja dan keputusan agar anak kami dijaga oleh org tua saya adalah persetujuan kami bersama. Mohon penjelasan Ustaz, apakah jatuh talak terhadap saya ataupun tidak, dan apakah hukumnya kerana kami masih tinggal sebagai suami isteri. Apakah ayat "aku buang kau kalau..." yg diucapkan oleh suami saya dlm keadaan marah dan tidak terniat tapi jelas adalah lafaz cerai takliq? Mohon Ustaz bantu saya yang tengah keliru. Terima Kasih

Anonymous said...

salam ustaz...
masa sy mengandng sebulan..sy telah bergdh dgn suami...dan sy paksa die ceraikan sy...die tertekan dan melafazkan taklik jika sy keluar dr bilik ni,jth talak pd sy...adakah jth talak itu?

dan br2 ni sy bergdh besar dgn suami sy lg semasa di rmh mak mertua di kelantan...dan die melafazkan taklik bahawa jika sy keluar dr rumah ini,jth talak...keesokannya kami telah berbaik semula...masalahnya...kami hrs pulang ke kl untuk bekerja...bagaimana ustaz?

Anonymous said...

salam.
Pada 16/12/2011 suami saya melafazkan takliq pada saya dgn berkata"jika kau berani keluar dari rumah ni,jatuh talak 3"lepas 3jam kemudian sementara saya mengemas semua pakaian saya dan dia masih berkata "kenapa kau tak keluar lagi??aku dah bagi semua talak kat kau" dan saya pun keluar pegi kerumah mak.Selama 5 hari dirumah mak saya ,dia memujuk saya untuk balik kerumah dan menyatakan yg dia telah menarik balik takliq tersebut didalam hati sebelum saya keluar rumah dulu.Soalan saya apakah jatuh talak pada saya??setahu saya lapaz takliq tidak boleh ditarik balik.Tolonglah saya..

Anonymous said...

sy nak tnya,jatuh x talak yg d lafazkn dgn sms?bru2 ini sy dn suami bertengkar,dia keluar rumah dan sms sy yg dia akan ceraikn sy dgn talak 1,tp beberapa mnit kemudian dia call sy dn ingin merujuk semula krana dia x niat pn ingin mnceraikan sy?sy ckp dgn suami,iya sy terima dia rujuk sy semula,tp sy masih was2..adakah kmi perlu nikah semula selepas hbis tempoh eddah atau kmi bleh rujuk semula semasa dlm tempoh eddah,maksudnya x perlu tunggu habis eddah,dah bleh rujuk..dn dlm sijil nikah kmi dulu,suami ada bertaklik dgn sy,apakah taklik itu masih bleh d pkai??skrng ni kmi masih tnggal sma2,harap tlg d jawab dgn secepatnya...

Anonymous said...

salam ustz,baru2 ni sy telah buat taklik dlm sms :jika kau tk balik dlm masa 2 jam -anggapan sy dia smpat balik kerana dekat,sedangkan jarak dia berada masa tu 5 jam prjalnan-dia tk ckppun dia nak pi jauh,maka jatuhla talak 2.sy tiada niat nk ceraikan,cuma gertak aje kerna dia mgkn berasa takut d ceraikan,dan sy suruh pulang rumah. satu lagi musykil : niat untk buat taklik dgn anggapan dia brdekatan dan ada masa cukup untk pulang.jatuh tak talak itu??sy masih syngkan isteri walaupun 2@3 kali aje isteri balik umah.tlng ye ustz

Anonymous said...

Assalammualaikum ustaz sy ingin bertanya..jika sisuami berkata jatuh talak jika engkau balik juga ke rumah mak.berkali2 contoh (4kali) masa yang sama si suami dalam keadaan emosi di luar kawalan dan juga tidak sedar akan apa yg d cakap ketika sedang marah..adakah jatuh talak pada si isteri..?

Harap ustaz dpt beri penerangan...terima kasih

Anonymous said...

Salam ustaz, suami saya telah bersumpah, " u are not my halal if u accept any cash from customer ". Suami saya bersumpah demikian dgn niat tidak mahu saya bertanggungjawab jika berlaku kehilangan tunai. Dia suruh accept credit card atau cheque atau tolak akaun atau customer terus bayar pada cashier.Akan tetapi baru-baru ini staff saya berikan saya tunai. Dia ckp, "akak pegang duit ni sekejap,customer dtg sekejap lagi. Dia takcukup duit. Nak tambah lagi rm100. Dia pegi withdraw.Bila customer dtg, terus saya bagi customer Amanah duit tadi Dan suruh dia Bayar di kaunter terus. Saya ckp saya tak accept cash. Persoalannya, bila saya tanye suami, dia ckp jatuh talak kerana saya ambil cash Dari staff tadi. Apa pandangan ustaz? Jatuh atau tidak? Jika jatuh apa yg patut dilakukan? Pada masa tu saya terlupa kerana staff yg bagi bukan customer. Malah saya yg suruh customer bayar di kaunter.

Anonymous said...

assalammualaikum ustaz.. sy pernah brgaduh besar dgn suami kerana dia curang..sy telah menulis surat taklik "seandainya suami brhubungan dgn perempuan lain,maka jatuh talak 1" dan suami setuju serta menandatangani surat itu..baru2 ini suami telah melanggar syarat yg telah sy tulis..,yg menjadi persoalannya surat taklik yg sy tulis itu telah hilang..adakah taklik masih berjalan atau lupus brsama surat itu.??

Anonymous said...

salam ustat,

sy ingin brtanya, pada waktu trsebut sy baru bangun dri tidur, dan brlaku pertengkaran, isteri sy memaksa saya menceraikannya, dan saya berkata KALAU AKU CERAIKAN AWK NIE TERUS TALAK 3, awk jangan cabar saya.. adakah sah talak saya ustat walaupun tiada niat berkata sedemikian..

insan musykil

Anonymous said...

Assalamualaikum Cik Ustaz,

Masalah Saya begini : 28th May Saya telah bertengkar dengan Suami. Sewaktu dalam kereta si Suami ada berkata ' I boleh ceraikan you kalau Itu yg you nak ' dan Setengah jam kemudian Saya bersetuju mahu bercerai. Walaupun hakikat nya kami sangat menyayangi antara Satu sama lain dan kata-kata itu dilafazkan tanpa niat sama sekali. Mohon penjelasan adakah talak Itu jatuh ya Ustaz ?

Anonymous said...

Salam Ustaz,

Semalam 29th May kami Suami Isteri bergaduh. Sang Suami ada menyebut I nak cerai Sebanyak 2 kali. Ingin sekali mengetahui samada ucapan Itu sah? Gugur kah talak? Kenyataan Itu dikeluar tanpa niat. Saya pernah terdengar Jika dalam nada gurauan atau tanpa niat ia tetap sah. Benar kah?

Anonymous said...

Salam,

Semalam 29th May 2012 Suami Saya telah menyebut I nak Cerai - Sebanyak 2 kali Sewaktu menOntOn tv tanpa niat akan tetapi tidak dalam ayat penuh seperti lazim nya. Adakah Ucapan Sang Suami Itu Sah?

Anonymous said...

Assalamualaikum Cik Ustaz,

Masalah Saya begini : 28th May Saya telah bertengkar dengan Suami. Sewaktu dalam kereta si Suami ada berkata ' I boleh ceraikan you kalau Itu yg you nak ' dan Setengah jam kemudian Saya bersetuju mahu bercerai. Walaupun hakikat nya kami sangat menyayangi antara Satu sama lain dan kata-kata itu dilafazkan tanpa niat sama sekali. Mohon penjelasan adakah talak Itu jatuh ya Ustaz ?

Anonymous said...

assalmualaikum..

Masalah saya.. sebelum ini saya ada masalah dengan suami saya berkenaan orang ketiga, saya minta bantuan ayah saya macam mana nak selesaikan masalah ini memandangkan keluarga mertua saya tak mahu menolong saya dan perkara ini juga banyak kali berlaku...pada perjumpaan bersama keluarga ayah saya bertanyakan banyak soalan kepada suami saya menyebabkan suami sama marah dan mencabarnya...susulan kejadiaan tersebut suami saya tak izinkan saya pulang kekampung saya berjumpa ayah dan keluarga saya. suatu hari saya bertanyakan kepada suami saya kenapa tak izinkan saya pulang sedangkan ayah saya hanya ingin menyelamatkan rumahtangga saya...lalu suami saya marah dan menyatakan jika saya pulang jugak jatuh talak dan diulangan 2x saya sangat sedih..apa pendapat en. ustaz? Jatuh tak talak ke atas saya jika saya pulang kekampung jika berlaku kecemasan cth kematian?

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Saya ingin bertanya...apa hukum keatas ayat ini..."aku sumpah aku akan ceraikan kau dengan talak 3"...adakah telah jatuh talaknya...atau menunggu masa akan diceraikan...bolehkan ditarik balik keran ia sebenarnya tiada niat dan sekadar ugutan...

Anonymous said...

"aku sumpah aku akan ceraikan kau dengan talak 3"... sangat bahaya sila rujuk dengan pejabat agama... kerana ini boleh diistilahkan sebagai lafaz talak... WA

Anonymous said...

adakah jatuh talak taklik sekiranya suami langgar taklik semasa hari akad nikah di mana taklik tersebut menyatakan sekiranya suami tidak memberi isteri nafkah selama 4 bulan berturut2 maka jatuh talak 1.
suami saya tidak pernah bekerja,sering mengugut dan menghina saya. suami meminta wang setiap masa dari saya dan suami juga terlibat dengan dadah.
minta tolong ustz bagi pendapat

Admin said...

Jika suami terlibat dengan dadah puan berhak meminta cerai... sila baca tulisan prof dr Maza diatas, bawah tajuk "Perempuan boleh minta cerai"

Anonymous said...

Salam, saya ingin mengetahui sesuatu jika suami saya melafaskan ini adalah yg "pertama dan terakhir" dihadapan kawan-kawan ketika menyambut hari ulangtahun perkahwinan kami adakah ia dikatagerikan sebagai talak taklik

Anonymous said...

assalamualaikum. Saya ingin tanya, saya telah menyatakan talak ke istri saya didepan orang tuannya. Keluarnya kata2 talak disebabkan karena saya tak tahan istri saya sering marah dan bahkan sering di depan banyak orang. istri ku juga sering menolak jika diajak untuk melakukan hubungan biologis bahkan harus di paksa. Ketika saya menyatakan talak beberapa jam kemudian saya menyesal dan bingung kenapa saya mengatakan talak. lalu saya minta maaf ke istri saya dan dia tetap dengan pendiriannya untuk berpisah dengan saya. saya takut sekali karena perceraian adalah perbuatan yang di benci dengan tuhan. Mohon solusi dengan masalah saya dan dikirim jawaban nya ke email saya (amang99@yahoo.com)

Anonymous said...

Salam, isteri saya telah minta pasah dan diberi surat pasah. Saya marah dan jumpa dia kerana keluar rumah . Akhirnya dgn marah saya bertengkar di depan rumah sewa dia. Saya pujuk dia berkeras dan saya ucapkan aku cerai talak 3. Apa hukum dan adakah sah talak tersebut.

Anonymous said...

assalammualikum ustaz...sy ingin bertanya adakah ayat seperti ini jika suami memberi ms utk isteri membuat sesuatu & jika isteri tdk membuat perkara berkenaan & suami mengatakan jika kamu tdk membuat perkara tersebut anggaplah jdh kta dah tamat..pertanyaan sy adakah ayat2 ini blh dimaksudkan sbg cerai taklik & jth kah talak pada si isteri itu..

dihrp ustaz dpt memberi jwpn kpd persoalan ini..terima kasih..

Anonymous said...

Aslmkm ustaz
Seorang suami melafazkan talak satu kemudian kerana dia telah di paksa dia melafaz pula talak 3 dalam majlis yang sama.Adakah lafaz talak yang kedua di kira juga?

Anonymous said...

Asalamualaikum ustad...
Saya amat kecewa sikap suami saya...dia mengabaikn tanggungjawap zahir dan batin kpd istri.sama ada komonikasi,perasaan, Tiada usaha memperbaiki hubungan rumatangga.Dan hak2saya sbg istri di pinggirkn utk org lain.xsanggup lagi untuk meneruskn hidup dgn nya ibarat khawin dg manusia batu dan x perasaan..langsung 0000..itu sahaja yg mampu ak coretkan.Adakah saya patut cerai dgn dia..bagaimana cara nya.Aku wanita terinya terang terangan oleh suami.terpinggir dgn suami sendiri. Sudah 7 bln x bersama. . Tolong saya ustaz saya sangat buntu dn saya ada 2 org anak msi jagaan dia dan kna sya bkja dn keluarga saya non muslim.

Unknown said...

assalamualaikum..
sy punyai mslh mengenai taklik..smsa sy chat bersama isteri sy di fb.sblm sy start chat sy nmpk ade pmpuan yg sukekn sy cube utk add sy sbgi friend.sy mmg nk cerita kan hal tersebut smsa chat dgn isteri sy nnt,ttp slps isteri sy online,sy terlupe..stlh lme kami chat isteri bgtau perempuan tu cbe add die sbg kwn,lantas sy teringat dan cerita perkara yg sme..isteri sy sedang mengandung dan seorang yg pemarah mengikut nafsu amarah..die mrhkn sy yg sy sgaja rahsiakn perkara tersebut dan tidak bgtau perkara itu lebih awal..sy bersumpah sy betul2 terlupa..die ckp ok dan mgenakan syrat kalo sy tipu die lg slps ini jatuh talak keatas die,dan menyoalkan sy berani atau x? sy ckp sy berani kerana sy benar..sy betul2 terlupa..lepas tu die suh sy kol utk kepastian..sy kol menggunakan telefon meja bos sy,mse tu ade 2 org bos sy dan seorang pekerja..semasa di telefon isteri sy menjerit dgn kuat pasal syarat itu dgn kuat dan rse rse didengri oleh bos2 sy..sy menyuruh die perlahankan suara dan die makin mengamuk tnya psl syarat talak itu,kerana bimbang dan malu kepada bos sy,sy ckp ''ya'' ..mse tu sy tidak niat pape walaupon sy tidak tipu n betul2 terlupa ttg hal tu..slps itu isteri ckp sy sembunyikan byk lg msg di fb slps die check email fb sy..sy mmg betul2 tidak tahu ape2 ape yg die ckp kan tu..sy tidak pernah menipu die slps janji sy dlu krna sy pernah keluar mkn dgn perempuan lain dan menipu isteri sy yg sy hanya makan dgn lelaki shja..sejak dr peristiwa tu,sy tidak pernah menipu isteri sy lg..soalan sy, mcmne situasi sy skrg? adekah taklik tu sah? dan kalo sah,apekah perlu sy buat sbb sy tidak menipu isteri sy lg setakat ini.. sy bimbang kalo sy tertipu die sbb ingin bergurau suatu hr nanti.. adekah perkataan ''berani'' melalui chat dan "ya" melalui telefon itu sah? sy mmg xde niat pape hnya sekadar untuk menenangkan kemarahan isteri sy walaupon sy ditempat benar mse itu.sy tersgt syg isteri sy dan menyataan sampai ht mengenakan syarat tersebut..adekah keadaan sy tu terpaksa? tolong la sy...

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz...

Saya ingin bertanya mengenai masalah berkaitan lafaz taklik.

Seorang suami telah melafazkan taklik kepada isterinya 'kita bercerai ye setelah kamu bersalin'. Lafaz tersebut disebutkan setelah psgn tersebut bergaduh. Si suami telah beberapa kali melafazkan taklik yang sama kepada isterinya.... Sebelum isteri bersalin, suami telah menyesali perbuatannya dan memohon maaf kepada isterinya.

Kes tersebut telah dirujuk kepada mahkamah dan memutuskan telah jatuh talak satu.

Soalan saya....

Bolehkah suami tersebut memohon rayuan kepada pihak mahkamah supaya kesnya diadili semula kerana sebelum isterinya melahirkan anak, dia telah menyesali perbuatannya dan telah rujuk kepada isterinya (semasa penghakiman dibuat, si suami telah terkhilaf tentang lafaz rujuknya dan tidak menyatakannya kepada mahkamah).

Mohon bantuan ustaz...

Admin said...

jika mahkamah telah memutuskan jatuh talak satu keputusan itu adalah muktamad dan harus dipatuhi.

jika sekiranya dalam tempoh iddah (dikira dari tarikh selepas bersalin) puan telah bersatu dengan suami puan, melakukan hubungan dengan suami dalam tempoh iddah, ini adalah dengan sendirinya dianggap telah rujuk semula secara sah.

jika tidak keputusan mahkamah haruslah dipatuhi.

Anonymous said...

Salam ustaz...
(ulasan kepada jawapan Admin pada Oct 18, 2012)

sememangnya sebelum isteri bersalin, suami telah melafazkan rujuk kepada isteri. Dalam tempoh iddah juga, suami telah bersatu dengan isterinya. Tetapi mahkamah telah menjatuhkan talak satu.... dan meminta supaya akad nikah semula sekiranya ingin bersama semula.
Bagaimana ye ustaz? Bolehkah ustaz turut menerangkan tentang tempoh iddah yang sebenarnya bagi seorang isteri yang mengandung.
Adakah sebelum bersalin atau selepas bersalin kerana perkara ini sehingga kini menjadi persoalan pada saya.

Admin said...

tempoh iddah atau tempoh darah nifas selepas bersalin adalah sekitar 60 hari mengikut mazhab shafieyah...

http://qawanitadanperkahwinan.blogspot.com/2009/01/iddah-lepas-bersalin.html.

sila beritahu kepada mahkamah keadaan yang sebenarnya bersama suami.

Anonymous said...

Terima kasih ustaz, di atas penerangan tuan.

Anonymous said...

salam ustaz,
pd suatu hari saya dan suami brrgadoh dan suami melafazkn takliq kalau awk kuar umah, jatoh talak dgn niat utk menakotkn saya.apabila saya bertanya kembali kpdnye suami ckp dia bersumpah dia x pernah skalipon trlintas utk mnceraikn saya dn hanyalah utk menakotkn saya semata2 dan takot saya meninggalkn nya. adakah lafaz trsebut sah?

Anonymous said...

salam ustaz,
saya perlukn kepastian..adakah benar setiap taklik yg dilafazkn suami adalah bergantong kpd niatnya? sekiranya suami berniat utk mengugut dan menakotkn si isteri tanpa ada niat sekelumit pun utk mnceraikn si isteri, adakah talak dikira jatuh? dan sekiranya suami hanya trpkse mngikut kemahuan isteri utk bertaklik tanpa bersetuju dgn takliq trsebut, adakah talak akan jatuh? terima kasih sgt ustaz tp sy sgt2 perlukn jwpn bg kerunsingan ini..

Anonymous said...

akum wtb ustaz, saya perlukan kepastian adakah talak jatuh tanpa dilafaz? maksudnya suami baru berniat nak bercerai tapi belum dilafaz kerana ingin memfailkan lafaz cerai di mahkamah syariah. mohon penjelasan dari pada ustaz....

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz,
saya mengandung 2 bulan. baru2 ni suami saya ada melafazkan kalau awak x balik sebelum pukul 10 malam, jatuh talak 1. kebetulan saya telah pergi ke rumah kawan(berhampiran dgn rumah mertua) dan balik selepas pukul 10. saya akui salah saya. tetapi selepas itu kami ada berbincang untuk rujuk semula, masalahnya suami saya tetap nak kekalkan taklik tu sampai bila2. sedangkan saya bekerja, ada kalanya saya memang terpaksa keluar hingga lewat malam atas urusan kerja. macam mana yer ustaz...mohon penjelasan ustaz..

Admin said...

ia talak itu dengan niat, tapi jangan bermain dengan lafaz talak... bahaya.

Admin said...

kena pastikan apa maksud sebenar kata suami puan "keluar rumah", tentulah maksudnya keluar dalam erti kata meninggalkan dia atau keluar untuk tujuan maksiat, jika anda keluar untuk keperluan hidup pastilah tidak akan jatuh talak.

untuk perhatian semua... jalan keluar sekiranya puan yakin talak telah jatuh atau telah berlakau dalah dengan melakukan jimak dengan suami DALAM TEMPOH IDDAH atas kerelaan bersama, dengan sendirinya puan dan suami telah rujuk semula. WA

Admin said...

talak tidak jatuh jika tidak dilafazkan. di malaysia urusan cerai dilakukan di mahkamah syariah, bercerai diluar mahkamah akan dikenakan denda. WA

Anonymous said...

askm ustaz,
sy pn ada mslh sprti org lain jgk berkenaan dgn talak..apakah jenis talak yg suami sy lafazkan ketika niat dia cuma menakutkan sy supaya sy tdk keluar dari rmh di tgh mlm utk meninggalkan dia dan menumpang bermlm di rmh jiran,sbb dia xnak malu dgn jiran..sy da 4 ari tdk keluar dr rmh sbb takut talak jatuh ke ats sy..

selang sehari dr hari dia lafazkan 'klu kamu keluar dr rmh aku cerai kamu',sy ada bertanya melalui sms tentang lafaz dia pd mlm tu..dia membls sms sy dan berkata dia tdk lafaz dan mnta sy tlg faham akan ayat lafaz dia pd mlm tu..bkn dgn niat nak menceraikan sy,sekadar mengugut/menakutkan sy supaya tdk keluar rmh..

mnta tlg ustaz menjwb soalan sy sbb sy da 4 ari tdk keluar rmh wlaupn suami sy kata x jatuh talak dan x ada talak langsung..sy was2 sedangkan suami sy berpegang teguh pd niat hanya cuma menakutkan sy..

Anonymous said...

Ab

Anonymous said...

Salam ustaz..
Sy nak tanya, da seharian sy bergaduh dengan Suami sy.. Sy merupakan isteri kedua. Pada keesokan pagi suami datang ke rumah dan saya terus memaki hamun suami sy dan meminta dia menceraikan sy. Suami memujuk sy tapi sy tetap dengan ego sy.. Sy menjerit2 meminta suami mceraikan sy.. Dengan maki hamun dan ugutan sy pd suami, suami pun btanya.. Apa yg sy mahukan dan sy terus cakap " ko ceraikan aku setan" ... Hanya kerana sedih melihat kelakuan sy spt di rasuk maka suami sy pun bkata " ok, i ceraikan u". Sy masih muda dan mentah, tidak tahu hukum agama terutama hukum cerai. Sy hanya mahu melihat suami lebih merayu2 dan memujuk saya yg masih mentah ni tapi sebab tak tahan dengan maki hamun sy suami sy menurut kemahuan sy dengan mceraikan sy walhal sy tak ada niat pun nak berpisah dengan dia..bila dia lafaz, sy terdiam.. Adakah sah cerai itu kerana sy yg paksa suami sy utk ceraikan sy dan sy yg memaki hamun suami sy mbuatkan dia hilang sabar.. Sy cukup menyesal sbb sy btul2 sayangkan dia.. Skang dah dua kali situasi ini blaku.. Adakah talak ini sah? Sy jadi trauma krn hanya ada satu lagi peluang utk kami.. Sudah dua kali kami rujuk semula..

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz

Suami menghantar text menceraikan saya melalui sms kerana dipaksa oleh kekasihnya dgn ugutan bunuh diri. Kekasihnya ingin menelan pil dlm kuantiti yg banyak sekiranya bekas suami saya tidak menceraikan saya. Oleh kerana takut kekasihnya akan melakukan spt yg digut dan merasa tertekan, suami saya terus menghantar sms berbunyi begini "saya dgn rela hati menceraikan awak dengan talak satu". Adakah talak ini jatuh kerana beliau dipaksa dgn ugutan bunuh diri?

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz..
Sy ada masalah yg besar mengenai taklik. Pada nov 2012 suami ada melafazkan taklik berbunyi "kalau syg main dgn org lain,jatuh talak".
Kami dah berkahwin 5 tahun. sepanjang perkahwinan kami mmg x sehaluan. Dari Dec 2013 hingga May 2013 sy mempunyai teman scandal yg pd mulanya hanya lah sbg sahabat lama. hubungan ini membawa kami kepada terlanjur. Sy mula sedar talak sudah pun jatuh..Sy x berani memberitahu suami demi menjaga hubungan kami yg mula bahagia..yg pasti jika suami tau, sehingga mati pun dia akan ungkit benda ni walaupun sy dah bertaubat..sy x sanggup berpisah dgn dia..apa yg harus sy buat skrg..sy sentiasa berdoa diberikan petunjuk..

Anonymous said...

Pada satu malam suami telah melafazkan taklik dengan menyebut " kalau jumpa lagi dengan lelaki tu selepas ini, jatuh talak satu" . Beliau telah mengulangi lafaz ini sebanyak 3 kali dalam selang masa beberapa minat. Selepas malam tersebut, saya telah berjumpa dengan lelaki itu. Saya dan suami telah membuat pengesahan di mahkamah tanpa menyatakan pada hakim yang lafaz taklik ini telah diulang sebanyak 3 kali. Perkara ini berlaku atas kejahilan kami kerana kami beranggapan bahawa niat suami mengulangi lafaz taklik tersebut adalah untuk pengukuhan lafaz taklik yang di lafaz kali pertama itu. Hakim telah putuskan jatuh talak 1. Persoalannya sekarang adakah jatuh lagi talak jika selepas kejadian malam tersebut, saya berjumpa lagi dengan lelaki itu?

Anonymous said...

assalamualaikum pd yg berkenaan juga salam sejahtera kalian....ada kekeliruan di sini d mana suami sy melafazkan>>>>jika awak kantoi ..anak sy yg punya..dan jika saya kantoi..anak awak punya..(kantoi tu bermaksud dari dia adalah..jika salah seorang ada berhubung atau menjalinkan perhubungan selain suami@isteri) adakah ini di kira taklik...sila beri penjelasan tuan..terima kasih semua

Rahim Ralisya Resources said...

assalamualaikum.. mohon pandangan admin..
isteri saya slalu tinggalkan saya dari tempat tidur, saya telah beberapa kali larang dia sebab saya tak suka, saya juga pernah marah. baru2 ni berlaku lagi dan kerana geram yang melampau saya terlafaz taklid, saya ucap pada dia.. KALAU SAYANG TINGGAL ABG DARI TEMPAT TIDUR LAGI TANPA IZIN KECUALI KE TOILET JATUH SATU TALAK.. Adakah jika isteri saya ulangi hal tersebut terjatuh talak? saya lafa taklid bukan dengan niat untuk bercerai tetapi hendak sedarkan dia supaya dengar kata saya.. saya menyesal, jika boleh ditarik balik, saya ingin tarik balik, mohon penjelasan..

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz.. Tumpang tanya jika suami sy lafaz.. Jika kau tak habis belajar..dr tanggung hutang ko..baik kte bercerai

Adakah itu lafaz taqlid dan ape status hub kami?

Unknown said...

Aslmlkm Ustaz.. Saya ingin bertanya pendapat dari Ustaz.. Dalam berlaku percanggah rumah tangga. Dengan kemarahan Suami dan hilang kawalan perasaan lalu ia melafazkan tanpa niat. seterusnya pihak Suami melafazkan cerai talak 3 kepada Isterinya buat kali pertama.. apekah pendapat Ustaz untuk soalan saya.. terima kasih.. Aslmlkm..

Anonymous said...

Jika kesempatan mbantu suami bhenti merokok mnemui jln buntu slps 10thb suami bterus terang x mahu bhenti adakah msh dkira tlalu rigid utk minta dlepaskan????

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

assalamualaikum,sy ingin bertanya,saya akan berkahwin tidak lama lagi.. saya telah terlepas cakap kepada ibu saya,andai ibu saya menjemput mak saudara saya yang sorang ni, saya akn menceraikan bakal isteri saya..adakah terjatuh talak andainya saya berkahwen nanti?

Cyunk Bucuk said...
This comment has been removed by the author.
Cyunk Bucuk said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam saya ada kemusykilan disini.

saya pernah memaksa/menyuruh/berjanji si suami menyatakan taklik ' jika saya berzina dengan mana2 perempuan laen selain isteri saya maka jatuh talak ' . dan beliau nyatakan seperti berikut.

adakah taklik itu berlaku ?

dan sekiranya beliau pernahnya nyatakan hasratnya untuk menarik taklik tersebut dan sy, si isteri berkata ' saya tidak menerima hal tersebut'

adakah taklik itu masih berlaku ?

dan jika taklik tertebut jatuh talak, sekiranya si isteri & suami telah bersama, tetapi seblum si isteri mengetahui/menyedari hal terbabit. (si suami melanggar takliknya)

jika si suami melanggar taklik tersebut apakah cara rujuk ?

Isma hani said...

Assalamualaikum Ustaz, saya ingin bertanyakan isu berkenaan hal saya dan suami. Adakah saya di jatuhkan talak tiga atau tidak? Untuk pengetahuan ustaz saya adalah isteri kedua kepada suami dan tiba-tiba isteri pertama tidak redha suami berkahwin dua. Dengan paksaan kami bertiga bersemuka untuk menyelesaikan masalah di antara kami. Tiba-tiba semasa kami bersemuka dan berdiscuss, isteri pertama dengan paksaan mengugut suami untuk menceraikan saya dengan menyatakan tidak akan benarkan anak-anak berjumpa dengan suami dan isteri pertama akan membuang suami dari keluarga sekiranya tidak menceraikan saya dengan talak tiga sekali gus. Bukan itu sahaja, emak suami dengan memberi ugutan kepada suami juga akan membuang suami dari keluarga dan akan memastikan suami keluar dan tidak berjumpa dengan ahli keluarga dan tidak menghalalkan semua keadaan. Atas hormati pemintaan emak suami sendiri ini kerana syurga suami kepada emak. Walaupun tanpa kerelaan suami dengan paksaan dan desakan isteri pertama yang berada di hadapan suami dan dengan berat suami melafazkan talak tiga sekali gus keatas saya selepas di ugut emak sendiri dan isteri pertama. Sebelom suami melafazkan talak tiga, saya hanya berdiam dan mendengar suami melafazkan sahaja. Saya redha dengan ketentuan ilahi dan terima qada' dan qada yang menimpa saya. Dengan berat suami melafazkan talak tiga dengan sekali lafaz. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz sama ada saya di jatuhkan talak tiga walaupun suami tidak ingin melafazkan sebarang talak keatas saya walaupun talak tiga sama sekali tetapi ini adalah ugutan yang di terima dari emak yang melahirkan suami dan isteri pertama. Beberapa hari kemudian, suami menelefon saya dan meyatakan yang beliau tidak sama sekali ingin melafazkan talak tiga ke atas saya mahu pun menceraikan saya kerana atas desakan dan ugutan org sekeliling. Saya paham masalah yang di hadapi suami dan memberitahu saya redha dengan apa yang berlaku. Tetapi suami tetap bertegas tidak mahu melepaskan saya dan dia di paksa waktu itu dan inginkan saya kembali. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz adakah talak yang di jatuh kan ke atas saya adalah sah talak tiga? walaupun suami di ugut? saya ingin kepastian kerana saya tau suami tidak maksudkan sama sekali

Isma hani said...

Assalamualaikum Ustaz, saya ingin bertanyakan isu berkenaan hal saya dan suami. Adakah saya di jatuhkan talak tiga atau tidak? Untuk pengetahuan ustaz saya adalah isteri kedua kepada suami dan tiba-tiba isteri pertama tidak redha suami berkahwin dua. Dengan paksaan kami bertiga bersemuka untuk menyelesaikan masalah di antara kami. Tiba-tiba semasa kami bersemuka dan berdiscuss, isteri pertama dengan paksaan mengugut suami untuk menceraikan saya dengan menyatakan tidak akan benarkan anak-anak berjumpa dengan suami dan isteri pertama akan membuang suami dari keluarga sekiranya tidak menceraikan saya dengan talak tiga sekali gus. Bukan itu sahaja, emak suami dengan memberi ugutan kepada suami juga akan membuang suami dari keluarga dan akan memastikan suami keluar dan tidak berjumpa dengan ahli keluarga dan tidak menghalalkan semua keadaan. Atas hormati pemintaan emak suami sendiri ini kerana syurga suami kepada emak. Walaupun tanpa kerelaan suami dengan paksaan dan desakan isteri pertama yang berada di hadapan suami dan dengan berat suami melafazkan talak tiga sekali gus keatas saya selepas di ugut emak sendiri dan isteri pertama. Sebelom suami melafazkan talak tiga, saya hanya berdiam dan mendengar suami melafazkan sahaja. Saya redha dengan ketentuan ilahi dan terima qada' dan qada yang menimpa saya. Dengan berat suami melafazkan talak tiga dengan sekali lafaz. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz sama ada saya di jatuhkan talak tiga walaupun suami tidak ingin melafazkan sebarang talak keatas saya walaupun talak tiga sama sekali tetapi ini adalah ugutan yang di terima dari emak yang melahirkan suami dan isteri pertama. Beberapa hari kemudian, suami menelefon saya dan meyatakan yang beliau tidak sama sekali ingin melafazkan talak tiga ke atas saya mahu pun menceraikan saya kerana atas desakan dan ugutan org sekeliling. Saya paham masalah yang di hadapi suami dan memberitahu saya redha dengan apa yang berlaku. Tetapi suami tetap bertegas tidak mahu melepaskan saya dan dia di paksa waktu itu dan inginkan saya kembali. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz adakah talak yang di jatuh kan ke atas saya adalah sah talak tiga? walaupun suami di ugut? saya ingin kepastian kerana saya tau suami tidak maksudkan sama sekali

Isma hani said...

Assalamualaikum Ustaz, saya ingin bertanyakan isu berkenaan hal saya dan suami. Adakah saya di jatuhkan talak tiga atau tidak? Untuk pengetahuan ustaz saya adalah isteri kedua kepada suami dan tiba-tiba isteri pertama tidak redha suami berkahwin dua. Dengan paksaan kami bertiga bersemuka untuk menyelesaikan masalah di antara kami. Tiba-tiba semasa kami bersemuka dan berdiscuss, isteri pertama dengan paksaan mengugut suami untuk menceraikan saya dengan menyatakan tidak akan benarkan anak-anak berjumpa dengan suami dan isteri pertama akan membuang suami dari keluarga sekiranya tidak menceraikan saya dengan talak tiga sekali gus. Bukan itu sahaja, emak suami dengan memberi ugutan kepada suami juga akan membuang suami dari keluarga dan akan memastikan suami keluar dan tidak berjumpa dengan ahli keluarga dan tidak menghalalkan semua keadaan. Atas hormati pemintaan emak suami sendiri ini kerana syurga suami kepada emak. Walaupun tanpa kerelaan suami dengan paksaan dan desakan isteri pertama yang berada di hadapan suami dan dengan berat suami melafazkan talak tiga sekali gus keatas saya selepas di ugut emak sendiri dan isteri pertama. Sebelom suami melafazkan talak tiga, saya hanya berdiam dan mendengar suami melafazkan sahaja. Saya redha dengan ketentuan ilahi dan terima qada' dan qada yang menimpa saya. Dengan berat suami melafazkan talak tiga dengan sekali lafaz. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz sama ada saya di jatuhkan talak tiga walaupun suami tidak ingin melafazkan sebarang talak keatas saya walaupun talak tiga sama sekali tetapi ini adalah ugutan yang di terima dari emak yang melahirkan suami dan isteri pertama. Beberapa hari kemudian, suami menelefon saya dan meyatakan yang beliau tidak sama sekali ingin melafazkan talak tiga ke atas saya mahu pun menceraikan saya kerana atas desakan dan ugutan org sekeliling. Saya paham masalah yang di hadapi suami dan memberitahu saya redha dengan apa yang berlaku. Tetapi suami tetap bertegas tidak mahu melepaskan saya dan dia di paksa waktu itu dan inginkan saya kembali. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz adakah talak yang di jatuh kan ke atas saya adalah sah talak tiga? walaupun suami di ugut? saya ingin kepastian kerana saya tau suami tidak maksudkan sama sekali

Isma hani said...

Assalamualaikum Ustaz, saya ingin bertanyakan isu berkenaan hal saya dan suami. Adakah saya di jatuhkan talak tiga atau tidak? Untuk pengetahuan ustaz saya adalah isteri kedua kepada suami dan tiba-tiba isteri pertama tidak redha suami berkahwin dua. Dengan paksaan kami bertiga bersemuka untuk menyelesaikan masalah di antara kami. Tiba-tiba semasa kami bersemuka dan berdiscuss, isteri pertama dengan paksaan mengugut suami untuk menceraikan saya dengan menyatakan tidak akan benarkan anak-anak berjumpa dengan suami dan isteri pertama akan membuang suami dari keluarga sekiranya tidak menceraikan saya dengan talak tiga sekali gus. Bukan itu sahaja, emak suami dengan memberi ugutan kepada suami juga akan membuang suami dari keluarga dan akan memastikan suami keluar dan tidak berjumpa dengan ahli keluarga dan tidak menghalalkan semua keadaan. Atas hormati pemintaan emak suami sendiri ini kerana syurga suami kepada emak. Walaupun tanpa kerelaan suami dengan paksaan dan desakan isteri pertama yang berada di hadapan suami dan dengan berat suami melafazkan talak tiga sekali gus keatas saya selepas di ugut emak sendiri dan isteri pertama. Sebelom suami melafazkan talak tiga, saya hanya berdiam dan mendengar suami melafazkan sahaja. Saya redha dengan ketentuan ilahi dan terima qada' dan qada yang menimpa saya. Dengan berat suami melafazkan talak tiga dengan sekali lafaz. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz sama ada saya di jatuhkan talak tiga walaupun suami tidak ingin melafazkan sebarang talak keatas saya walaupun talak tiga sama sekali tetapi ini adalah ugutan yang di terima dari emak yang melahirkan suami dan isteri pertama. Beberapa hari kemudian, suami menelefon saya dan meyatakan yang beliau tidak sama sekali ingin melafazkan talak tiga ke atas saya mahu pun menceraikan saya kerana atas desakan dan ugutan org sekeliling. Saya paham masalah yang di hadapi suami dan memberitahu saya redha dengan apa yang berlaku. Tetapi suami tetap bertegas tidak mahu melepaskan saya dan dia di paksa waktu itu dan inginkan saya kembali. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz adakah talak yang di jatuh kan ke atas saya adalah sah talak tiga? walaupun suami di ugut? saya ingin kepastian kerana saya tau suami tidak maksudkan sama sekali

Anonymous said...

Assalamualaikum..sy ingin bertanya,adakah jatuh talak sekiranya sy memaksa suami sy bertaklik?kmudian suami sy pun bertaklik sekiranya sy pergi ke rumah sewa dan ambk brg sy/ambk srmua brg sy,maka jatuhlh talak..sy dan suami kurang pasti smaada suami sebut ambk brg atau ambk smua brg sbb sy pergi rumah sewa dan ambk brg tersebut tp xnye smua sy ambk,sy sengaja tggalkn setengah brg supaya xjatuh talak.sblm sy ambk brg,suami ada ckp dia xceraikn sy dan zde niat nk ceraikn sy pun tp dsebabkn sy yg nk diceraikn..adakn jatuh talak tersebut?

Anonymous said...

Assalamualaikum.. adakah lafaz taklik kami telah jatuh, kes nya begini :
1. pada bulan 7 2015, suami sy terdesak perlukan sebanyak RM 1000 untuk selesaikan masalah dia, jadi dia minta tolong buat loan easy RHB guna nama sy.
2. Kerana takut klu suami lepas tgn, sy sendiri telah tulis surat perjanjian taklik dan memaksa beliau tanda tangan surat itu spt berbunyi begini ..."sekiranya sy gagal membayar semula pinjaman tersebut secara bulanan sendiri, maka jatuh talak tiga terhadap isteri sy..." jadi suami sy wlupn berat ht, kerana trdesak dia telah tanda tangan surat tersebut.
3. pada bulan 9, suami sy hampir2 tidak mampu membayar pinjaman trsebut, dan ada mengatakan, talak tidak jatuh sebab dia tandatangan dlu sbb sy yang paksa,
4. pd hujung bln 10 ni, suami sy ditahan reman selama 60 hari.. sy langsung tidak dibenarkn jmpa dia selama tempoh tersebut, dan secara automatik, dia tidak dpt mmbayar semula pinjama easy RHB tu. jadi, soalan sy, adakah lafaz taklik itu sah?

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz...sy nk tanya ustaz..

baru2 ni sy bergaduh dengan suami disebabkan dia tnya sy tak jawab..disebabkan hal tu suami minta sy bersumpah "Wallahi, wabillahi, watallahi kalau sy tak jawab lg pertanyaan suami kami bukan suami isteri lagi..." syarat tu dikenakan ke atas sy..bermakna sy yg buat lafaz tu..dia hanya mengajar sy untuk sumpah tu dibuat...masa lafaz dibuat sy tak tahu samada suami berniat atau tak..tak sampai sehari kami berbaik smula..dan sy pernah bertanyakan kpd suami mcmmana dgn lafaz sumpah yg sy buat..sbb sy mmg takde niat utk lafazkan sumpah..sy hanya menurut kata suami yg ketika tu tgh marah dan sy takut jika sy tak ikut cakap dia lain pula yg akan jadi..suami kata sy boleh tarik balik dan dia redha kalau sy tarik balik..dia juga ada kata kalau kita sumpah untuk suatu yang tak baik sumpah tu kita boleh tarik balik..persoalannya sekarang ni mcm mana ye ustaz..sy masih keliru dengan sumpah yg sy buat..terima kasih ustaz..

Seniman Jalanan said...

Assalamualaikum,
Saya telah dipaksa dan ditekan oleh isteri untuk melafazkan "kalau abang hisap rokok bermakna jatuh talak".
Adakah sah lafaz tersebut walaupun saya terpaksa dan berat untuk melafazkan. Bermakna saya bukan melafazkan dari hati dan kehendak saya. Jikalau saya tidak lafaz, isteri akan mengamuk atau bergaduh dengan saya. Dimana boleh dikatakan isteri akan minta cerai Semasa bergaduh. Untuk mengelakkan pergaduhan, saya terpaksa lafaz.
Adakah jatuh talak sekiranya saya hisap rokok?
Bolehkah saya membatalkan lafaz taklik paksa tersebut, sekiranya boleh, bagaimanakah cara membatalkannya.
Terima kasih atas pencerahan.

Saya ada bertanya pada ustaz lain, mereka mengatakan lafaz itu sah walaupun dipaksa, saya keliru, setahu saya lafaz taklik tidak boleh dipaksa. Minta pencerahan ustaz.

Unknown said...

Assalamualaikum, saya baru sahaja berkahwin 3 bulan. Mungkin suami saya masih muda utk mengetahui ttg lafaz cerai dan sbagainya. Pada suatu malam, kami bertengkar dan semasa bergduh dlm keadaan marah suami saya berkata ' kalau mcm ni kita cerai jela' lepastu saya pun ckp ' kalau nk cerai sgt cerai la ' lepastu suami saya pun terlepas ckp 'ok fine , i ceraikan you'. Tak sampai 1 jam lepastu suami saya mintak maaf. Dia kata dia tak ada niat nk cerai pun. Dia sayangkan saya. Dia cuma terlepas ckp sbb tgh marah. Jadi, adakah lafaz itu sah? Terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya telah melafaz rujuk isteri dan bersama dgn isteri dalam tempoh iddah. Isteri sy tidak menyukai tapi untuk kepentingan anak kami mahu teruskan hubungan ini. Lafaz rujuk hanya dilakukan antara saya dan dia tiada saksi. Sy nak bertanya adakah sah rujuk sy? Terima kasih.

Andika said...

Assalammualaikum...

Maaf mencelah. Sy perlukan ulasan lanjut berkaitan taklik ni. Mcm contoh diatas isteri meminta suami melafazkan taklik kerana tahu suami merokok. Bukankah lafaz taklik hanya dibolehkan pada perkara yg belum berlaku dan dipercayai akan berlaku dan mungkin berlaku? Dalam kes perkara yg sudah berlaku masihkah boleh ditaklikkan?

Andika said...

Masih belum ada jawapan sehingga 2016.

Andika said...

Assalammualaikum...

Maaf mencelah. Sy perlukan ulasan lanjut berkaitan taklik ni. Mcm contoh diatas isteri meminta suami melafazkan taklik kerana tahu suami merokok. Bukankah lafaz taklik hanya dibolehkan pada perkara yg belum berlaku dan dipercayai akan berlaku dan mungkin berlaku? Dalam kes perkara yg sudah berlaku masihkah boleh ditaklikkan?

Anonymous said...

Suami isteri bergaduh di dalam sms, lalu si suami sms "mulai hari ni aku takkan naik lagi kereta tu, kalau aku naik aku dan kau bercerai"...mohon pencerahan macam mana perlu dilakukan....

Unknown said...

Assalam

Unknown said...

Assalam

Anonymous said...

Assalamulaikum...
Mohon pencerahan, saya telah menjalinkan hubungan dengan seseorang perempuan. Hubungan tersebut diketahui oleh isteri saya, sejak itu kami terlalu kerap bergaduh sehingga menimbulkan masalah dan tekanan dari segi mental saya dan isteri, saya kerap jgk dipukul isteri dan meninggalkan kesan lebam2 pada tubuh badan saya.
Saya mengambil keputusan untuk meninggalkan wanita yang telah menjalinkan hubungan dengan saya.

1) Utk isteri saya berpuas hati saya bertaklik "jika saya berhubung dengan wanita itu maka jatuh talak 1" (saya lafazkan dlm keadaan tekanan). Adakah sah taklik saya?

2) Selain itu, isteri saya memaksa saya menambah taklik-taklin lain seperti tidak menghubungi ahli keluarga wanita tersebut dan tidak menjalin dengan mana2 wanita lain juga, TANPA KERELAAN HATI dan tekanan perasaan saya pada masa itu, saya dengan mengikut apa yg dilafazkannnya dan mengiyakan syarat yg isteri saya tetapkan. Adakah sah taklik tersebut?

3) Seseorang suami telah mentaklikkan sesuatu kepada isteri, di mana isteri itu kurang atau tidak memahami taklik tersebut dan melanggarnya secara tidak sengaja adakah talak itu terjadi?

4) Jika suami atau isteri TERLUPA taklik yg telah dilafazkan dan jika suami/isteri melakukan perkara tersebut adakah ianya dikira? Jika tidak dikira perlukah suami/isteri MENGINGATKAN pasangan. Mungkin jgk lebih baik pasangan kita terlupa terus?

Mohon jasabaik perjelaskan kekusutan saya.

-AMRAN-

Anonymous said...

salam ustaz,

1) suami sy suke berhutang & sy tidak tahu dia berhtg utk ape. bila sy tanye sume sbb sy, padahal selama kami kawin sy yg tggung semuanye. sehinggakan htg2 yg dibuat sy pula yg dipaksa bayar sehingga saya terpaksa buat pinjaman di byk tmpt, bank, kwn2, pinjman berlesen sehingga gj sy dr 2000 berbaki 300 itupun dia suruh lagi sy pinjm. sedangkan hutang yg sedia ada pun masih x bleh bayar. tiap hari dia paksa sy cr duit utk byr htg yg dia buat. sy dh x tahan la ustaz selama 8 thn kawin & ada 2 org anak. duit pengasuh anak, duit rumah, minyak kereta, bil api air sume tertunggak, dr mula kawin dia x pernah nak byr & urus. Apa yang perlu saya lakukan Ustaz sy sayangkan dia tp sy dh x boleh nk bg dia duit tiap2 ari. bila saya cakap dia akan ckp suke la die boleh pergi dr rumah pepandai la kalau ada org datang rumah minta hutang sbb semua dia buat atas nama saya. Bila saya nak buat report polis dia kate pegi la report, dlm dokumen pinjaman xde nama dia lgsg nama saya shj. dia juga ugut saya tiap ari jika x beri duit dia nak bawa anak2 lari jauh sampai saya xkan jumpa, barang2 kemas & rumah sume yg sy beli dia jual. pe yg perlu sy buat ustaz? kalau sy mohon fasakh bagaimana saya nak survive hidup ngan anak 2org ngn gj baki rm300 shj tu pun belum tolak duit htg dr kwn2. tolong la bantu saya

nurkaseh said...

assalamualaikum ustaz...
sy ingin bertanya tentang status sy n suami...sy isteri kedua...perkahwinan tanpa pengetahuan isteri pertama n mertua...selepas isteri pertama n mertua tahu...mertua n isteri xdapat terima sy...mertua ( ibu kpd suami ) memaksa suami menceraikan sy...jika tidak mertua tidak mengaku suami anak n suami anak derhaka jika ingkar utk tidak memceraikan sy...suami terpaksa memceraikan sy dgn talak 1 melalui sms kerana tak mahu menjadi anak derhaka...adakah jatuh talak ke atas sy ustaz??suami masih menghubungi sy dan menyatakan itu bukan pilihan dia...dia dipaksa...

Redzuan said...

Saya penah lafaz takliq pada isteri saya.

Klu dalam hati u terdetik suka tgk lelaki lain i ceraikan u...dan pada masa yg sama saya berkata pada isteri saya..i tarik balik kata2 i tadi...saya ingin tahu adakah lafaz takliq sy tadi terbatal...mohon pencerahan

Anonymous said...

Salam..
Sy ad bergaduh besar dngn suami sy berkenaan zuriat, dan masa itu sy mrh dn berkata pada suami sy jika tahun depan xde zuriat lepaskn ak,, maka suami sy lafas kan baik jika tahun depan tak de juga ak lepaskn kau..
Sy nak tnya sah ke taklik tu?
Boleh ke batalkan takliq tu?
Sebb semua tu terlepas sebb marah dan xfikir dengan waras..

Insan pendosa said...

Assalamualaikum.
Saya nak tanya, baru2 ini saya berselisih pendapat dengan suami dan meminta suami menghantar saya pulang ke rumah sewa saya memandangkan kami tinggal berjauhan kerana tugas kami. Setibanya di hadapan rumah sewa sy, suami berkata ' nak balik atau ikut saya? kalau awak balik, kita tak ada apa2 hubungan, kosong.' Saya memilih untuk mengikut suami. Walau bagaimana pun, sy telah meminta izin suami untuk masuk ke rumah sewa mengambil barang dan terus ikut suami pulang ke rumah ibunya
Tetapi, pada petangnya,suami terpaksa menghantar saya pulang kembali ke rumah sewa memandangkan dia harus balik ke tempat kerjanya. Saya juga memang perlu balik ke rumah sewa kerana rumah sewa saya berdekatan dengan tempat kerja. Suami mengatakan bahawa dia tidak terfikir untuk bercerai semasa melafazkan kata dua tersebut. Dia hanya mahu saya mengikutnya sahaja dan meredakan keadaan pada ketika itu.

Adakah telah jatuh talak ke atas saya kerana pd keesokan harinya saya pulang ke rumah sewa setelah habis bekerja? Saya memang tinggal di rumah sewa tersebut.

Hifaa said...

Saya dgn suami bergaduh mulut sebab tau dia ada aplikasi wechat baru tanpa pengetahuan saya..wechat tu baru dibuat dan ada beberapa kawan perempuan yg dia add tapi dia cakap dia hanya mesej 3 4 keping sahaja dekat kawan perempuan dan sekarang dia x berhubung terus..saya pun bertaklik kalau dia sentuh saya lepas nie jatuh talak 3 dan dia x setuju..adakah sah taklik saya tu?Saya menggunakan ugutan taklik itu hanya utk menakutkan suami..Tiada niat di hati..Adakah sah??Dan adakah taklik saya boleh ditarik balik?Saya bertaklik semasa saya mengandung..Mohon pencerahan terima kasih

Anonymous said...

Saya telah melafazkan takliq terhadap isteri saya sekiranya dia tidak solat 3solat fardhu tanpa alasan period jatuh talak satu.. lafaz tersebut tiada tempoh.. saya juga tidak menyatakan dia boleh qada solatnye.. saya juga sedih selepas lafaz tersebut di buat kerana adakala dia sakit dan tidak larat untuk solat tp terpakse solat kerana sayang akan hubungan kami..

soalan saya.
1.adakah jika dia tidak larat untuk solat dan talak telah jatuh bila kami rujuk lafaz taklik itu berjalan kembali..

2. Adakah selepas iddah 3kali suci kami bernikah semula lafaz taklik tersebut berjalan kembali

Regina said...

TERIMA KASIH DENGAN BERSIH UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH MASALAHYA (drsunnydsolution1@gmail.com
nama saya Miss Fatima, saya telah berkahwin dengan suami saya selama 5 tahun kita hidup bahagia bersama untuk tahun-tahun ini dan tidak sehingga dia pergi ke Australia untuk perjalanan perniagaan di mana dia bertemu dengan gadis ini dan sejak itu dia benci saya dan anak-anak dan cinta dia sahaja. jadi apabila suami saya kembali dari perjalanan dia berkata dia tidak mahu melihat saya dan anak-anak saya sekali lagi sehingga dia mengusir kami keluar dari rumah dan dia kini pergi ke Australia untuk melihat wanita itu. jadi saya dan anak-anak saya sekarang sangat kecewa dan saya hanya tinggal bersama ibu saya dan saya tidak merawat baik kerana ibu saya berkahwin dengan lelaki lain selepas kematian ayah saya jadi lelaki yang dia menikah tidak merawatnya dengan baik, saya dan anak-anak saya begitu bingung dan saya sedang mencari jalan untuk mendapatkan suami saya pulang kerana saya suka dan menghargai dia begitu banyak, jadi suatu hari ketika saya sedang melayari di komputer saya saya melihat kesaksian tentang koper mantra ini DR Sunny, kesaksian Dikongsi di internet oleh seorang wanita dan ia menarik perhatian saya sehingga saya juga memikirkan mencobanya. Pada mulanya saya takut tetapi ketika saya memikirkan apa yang saya dan anak-anak saya melalui, jadi saya menghubungi dia dan dia memberitahu saya untuk bertenang selama 24 jam bahawa suami saya akan kembali kepada saya dan kejutan saya yang terbaik saya menerima panggilan dari suami saya pada hari kedua bertanya selepas anak-anak dan saya memanggil DR Sunny dan dia berkata masalah anda diselesaikan anak saya. jadi ini adalah bagaimana saya mendapat kembali keluarga saya selepas tekanan yang panjang dipecahkan oleh seorang wanita jahat dengan semua bantuan ini dari DR Sunny, saya ingin anda semua di forum ini untuk menyertai saya untuk mengucapkan terima kasih kepada DR Sunny dan saya akan juga nasihat untuk mana-mana orang dalam masalah sedemikian atau yang serupa atau apa-apa jenis masalah juga harus menghubungi beliau e-melnya) (drsunnydsolution1@gmail.com) dia adalah penyelesaian untuk semua masalah dan masalah dalam kehidupan. sekali lagi alamat e-melnya (drsunnydsolution1@gmail.com)

HE ADALAH SPESIALIS DALAM SPELL BERIKUT.

(1) Jika anda mahu bekas belakang anda.

(2) jika anda sentiasa mempunyai impian yang buruk.

(3) Jika anda ingin dinaikkan pangkat di pejabat anda.

(4) Jika anda mahu wanita / lelaki berlari selepas anda.

(5) Jika anda mahu kanak-kanak.

(6) Jika anda mahu menjadi kaya.

(7) Jika anda ingin mengikat suami / isteri anda menjadi milik anda selama-lamanya.

(8) Jika anda memerlukan bantuan kewangan.

(9) Bagaimana anda telah ditipu dan anda ingin memulihkan anda kehilangan wang.

(10) jika anda mahu menghentikan perceraian anda.

(11) jika anda ingin menceraikan suami anda.

(12) jika anda mahu kehendak anda diberikan.

(13) Kehamilan mengandung untuk mengandung bayi

(14) Jaminan anda memenangi kes-kes mahkamah dan perceraian yang merisaukan tidak kira bagaimana peringkat

(15) Hentikan pernikahan atau hubungan anda dari perpisahan.

(16) jika anda mempunyai penyakit seperti (H I V), (KANKER) HERPES sebarang penyakit.

(17) jika anda memerlukan doa untuk pembebasan untuk anak anda atau diri sendiri.

sekali lagi pastikan anda menghubungi beliau jika anda mempunyai sebarang masalah yang akan membantu anda. alamat emelnya (drsunnydsolution1@gmail.com) hubungi dia dengan segera .... hubungi nombor saya di +2348077620669

Unknown said...

saya isteri ke2 . saya telah mengugut suami sy untuk ceraikan saya dgn talak 3 jika tidak sy akan berjumpa dengan isteri pertama & menceritakan semua tentang hal pernikahan kami . lalu suami telah lafazkan cerai talak 3 keatas saya supaya saya tidak berjumpa dengan isteri pertama beliau & tidak mahu keadaan menjadi lebih teruk demi anak2 beliau dengan isteri pertama . Adakah talak jatuh atas ugutan & terpaksa lepaskan talak supaya keadaan menjadi tidak teruk .

Unknown said...

saya isteri ke2 . saya telah mengugut suami sy untuk ceraikan saya dgn talak 3 jika tidak sy akan berjumpa dengan isteri pertama & menceritakan semua tentang hal pernikahan kami . lalu suami telah lafazkan cerai talak 3 keatas saya supaya saya tidak berjumpa dengan isteri pertama beliau & tidak mahu keadaan menjadi lebih teruk demi anak2 beliau dengan isteri pertama . Adakah talak jatuh atas ugutan & terpaksa lepaskan talak supaya keadaan menjadi tidak teruk .

Anonymous said...

Assalamualaikum..
Saya n suami tnggal berasingan..saya kt klantan .suami kt kl..mlam sblom saya nk balik klantan tu sya nni suami gaduh besar..saya ckp kt suami saya xnk balik slgi x setel masalah..suami marah..n trckap..jka besok pagi atau besok hari..jka saya balik dari kerja besok pagi atau besoknya..kmu msih ada kt rumah..maka jatuh talak 3 atau kmu saya ceraikn talak 3..
Esok pagi2 lgi saya trus balik krana xnk keruhkn keadaan..
Cuma kemusykilan saya sekarang ustad..jka saya kembali lgi ke sanatuk pengetahuan saya n suami dh berbaik..bole atau adakah taklik itu jatuh jka saya kembali lgi kerumah suami saya d laen hari...d hari yg berlainan..mohon penjelasan..

Unknown said...

Salam.saya nak dapat kepastian sy dah kawin hmpir 10 thun.ke.selama ni kami gaduh hanya kejab2 saje..tapi sejak ada org yg msuk cmpur dlm rumah tgga kami buat kan kami lagi makin gduh..shingga lah famly suami msuk cmpur..pada malam tu kami gduh..lpas kmi gduh pak mntua sy dpt tahu..kmdian dia dtg cri suami f rumah.tetapi suami tiada..dia trus pergi cri suami d rumah kwn suami.dpt jmpa suami.kemudian dia ugut suami klau kau tak lepas bini kau dgn talak 3 ak buat kau..dlm msa yg sama dia hendak pukul suami di rumah kwn suami..disebabkan demdam mereka suami d desak shgga dia hilng arah tekakan tkt d cederakan lalu suami trut ikut dan lpas talak 3 tampa dgn rela dgn mngis dia ckp.lalu ia pergi dn tgai bapak dia d rumh kami..sdgkn dia ckup xmhu dgr perkataan cerai slma ni..tp atas desak ugutan oleh ayahnya.shnggalah dia kdg2 hlng kwlan drinya dsbbkn tekanan...sah atau x..

Unknown said...

Assalamualaikum...
Mobon pencerahan ge usta z..
3 thn lalu sy tlh melafaz kalau awak kelur dr rumah jugs hari ni jatuh talak 1.sy sejujurnya tal berniat langsung utk ceraikn nya sekadar menakutkn nya kerana dia nk keluar berjumoa kekasih yg mngkim mengundang maksiat. Apakah sah talak tersebut? Setahun kemudian kami bergaduh besar berkenaan isu duit yg mana sy yerlalu marah hingga sy gagal mengawal amarah seyelah isteri mrmaksa sy lafaz cerai atas nya atau sy
bg fia ni penakut, bukan lelaki n berani cakap je hingga sy hantar wassap "nama isteri kemudianaku ceraikn kau dengan talak 1.minta pe jelasan ustaz..

Terima kasih..

Riza Zahari said...
This comment has been removed by the author.
Daddy said...

Saya nak cerita situasi saya...istri saya sangat berat pabila saya minta hak batin sebagai suami sehingga saya pernah kata kalau 3kali berturut2 awak tolak ajakan saya tanpa sebab yg membolehkan awak menolak jatuh satu talak...dan saya rasa setakat ini bukan setakat 3x malah boleh kira 30x berturut2 dh kena tolak...adakah inldikira taklik dan apakah sudah jatuh talak...

Igha said...

Izinkan saya bertanya kerana merasa belenggu . Sebelum bulan ramdhan suami saya melafazkan " sekiranya lepas raya saya masih tak kerja , saya ceraikan awak talak 3 " . Dan semasa bulan puasa suami sudah pon bekerja sehingga sekarang . Soalan saya , perlu atau tak untuk ke mahkamah untuk buat pengesahan lafaz ? Dan sampai bila lafaz ini valid ? Adakah sekiranya suami saya berhenti kerja disebabkan tamat kontrak atau lain dikira jatuh talak juga ?

Anonymous said...

Asalamulaikom..sya nk bertanya..saya bergaduh ngn istri..selepas tu saya ada buat perjanjian dgn nya jika bergaduh pulk jatuk talak..tapi saya tak lafaz habis talak berikut..adakah lafaz itu boleh tarik balik??.saya menyesal kerana bercakp demikian?

Anonymous said...

Assalamualaikum.. Sy nak tanya
Suami sy lafaz kpd sy di dihadapan 2 org sepupu sy.dia kata
""ambil blik lah nani,
Aku dgn nani tak dop hungan gpa² dah,
aku dgn nani putus dah""
Dia kata begini Jatuh talak ke tidak?

Anonymous said...

assalamualaikum.. sy dipaksa oleh isteri utk membaca taklik yg dia berikan. kemudian sy terlanggar seperti apa yg tertera pada taklik yg isteri sy pinta dan siap mengugut sy jika tak sebut taklik tersebut, isteri sy tidak layan sy sebagai suami dia lg, dalam keadaan berpantang dalam 40 hari..apa sah jatuh talak atau pun tidak?

Anonymous said...

asalammualaikum sy nak tanya suami ada buat taklik bertulis tapi dia langgar jadi kami dah rujuk , sekarang taklik ke3 dan susmi kata tidak sah sebab dgn paksaan. jika sy ada perjanjian bertulis adakah iyanya sah.

Post a Comment