Jan 29, 2009

Masalah Zina

A'kum.

saya nak tanya.

1) Si A telah berzina dgn si B.
dan si C anak si A nak berkahwin dgn Si B sedangkan Si C Si A telah berzina dgn Si B.

2) Si A telah berzina dgn si B. kemudian bolehkah Si A kawin anak kepada Si B iaitu Si C tanpa pengetahuan Si B dan Si A tak Tahu Si C anak kepada Si B.


Peristiwa tersebut telah berlaku sekian lama sebelum berlakunya peristiwa perkahwinan dan ada kemukinan orang-orang yg terlibat itu ada yg meninggal dunia tanpa membuat apa-apa pengakuan dan peristiwa itu tidaklah diketahui orang ramai mahupun jabatan agama Islam disebab ia tak boleh 'diskodeng' apabila org tengah buat maksiat.

Saya harap ada ahli-ahli yg dapat membantu memberi penjelasan akan perkara ini.

Semoga institusi keluarga menjadi bersih dari segi zahir & Bathin.

***************************
thtl

wsm

alJawab:

Kes 1, Ia adalah kes inses secara biologi, (inses) maksudnya si fulan bersetubuh dgn benihnya sendiri. sudahlah zina itu terkutuk dan ia bertambah (terkutuk) dgn berkahwinan dgn benihnya sendiri.

Inilah maksud firman Allah, " lelaki yg berzina tak akan kahwin melainkan dgn perempuan yg berzina" (AQT 24: 03) maksudnya kalau dah duduk dalam dunia zina, itulah jadinya.

kes 2. Ia tak mungkin terjadi kerana bila rombongan si penzina A datang ke rumah si penzina B, maka si penzina B akan mengenali/cam akan orang yg pernah bercelapak atas celah kangkangnya (ini bahasa hadith bukan mencarut). Kecuali A dan C kahwin sindiket atau kahwin lari di negara jiran. itu lantak depa la....kita tak payah fikir sangat dgn dunia perzinaan dan kejahatan ahli zina. WA

2 comments:

coco30178 said...

Assalamualaikum wbt. Ustaz

Soalan saya:

1) Bagaimana pula hukumnya bagi seorang isteri yang berzina?
Apakah yang harus dilakukan oleh isteri itu selain daripada taubat nasuha? Dan sekiranya si isteri pergi menunaikan fardu haji bersama2 dgn suaminya (si suami mengetahui perbuatan isterinya dan memaafkan) Adakah segala dosa isterinya terampun?

2) Berkenaan fidyah.
Adakah fidyah tetap dikenakan walaupun dia telah mengantikan puasa (yang disebabkan uzur di bulan ramadhan), tetapi puasa yang digantikan tidak dibuat pada tahun yang sama?.
Berapakah jumlah yang perlu dibayar daripada umur baligh, iaitu 12 tahun sehingga sekarang 32 tahun?

3) Berkenaan Kifarah.
Bagaimana pula hukumnya bagi seseorang yang khuatir tidak dapat melakukan puasa 2 bulan berturut2? Bolehkah dia terus memberi makan 60org fakir miskin?.
Bagaimana pula perkiraannya kifarahnya sekiranya dia tidak dapat mengingati berapa hari yang ditinggalkan dgn sengaja didalam bulan ramadhan bagi tempoh 5tahun? Berapakah yang perlu dibayar bagi tempoh tersebut?

Diharap dapat penjelasan daripada pihak ustaz. Terima kasih.

Anonymous said...

Boleh ke berkahwin dengan wanita yg telah dirogol hingga mengandung dan melahirkan anak luar nikah? adakah sah pernikahan itu??

Post a Comment