Jan 22, 2009

Pakai Stokin

ASSALAMUALAIKUM...

terima kasih kerana menjawab kemusykilan saya tu.. :D saya dapat simpulkan ada 2 pendapat ulama dalam bab ni.jadi saya pilih kaki tu bukan aurat.tetapi yg dimaksudkan disini adalah kaki kan..masalahnya kalu tak pakai stokin bukan je kaki yg nampak tapi betis perempun yg putih dan gebu tu yg menarik perhatian pula..para ustaz menyatakan kaki bukan aurat tapi macam mana pu;la kalu betis wanita yang nampak.ia aurat kan..??sebab tulah kena pakai stokin sebab nampak betis yg dapat tarik perhatin ..dalam kaedah syarak ada menyatakan tidak sempurna wajib melainkan dengan mewajibkan perkara tersebut...

minta pandangan lagi dari ustaz2 yg lebih arif..
sekian

*****************
g@y@t

Salam

Sebenarnya, jwpn kami sblm ini telahpun jelas. Dan di dalam jawapan itu diberikan perbhsan ulama' perihalnya. Apabila di lihat kpd perbhsan berkenaan, THTL telah mebuat kesimpulan iaitu:

"Kaum wanita Islam diberi pilihan samada untuk memakai stokin atau melabuhkan pakaian dan jika ternampak tumitnya atau kakinya adalah suatu yg dima'afkan syara' berdasarkan Fiqh Hanafi, sebahagian Syafi'iy dan sebahagian ahli tahqeeq yg kami kemukakan di atas. "

Apa yg dibincangkan adalah kaki bukannya betis. Betis itu mmg jelas merupakan aurat.

Adapun pegangan THTL itu hanyalah membincangkan hukum kaki samada ianya aurat atau tidak. Tidaklah ia melarang utk org memakai stokin. Bahkan itulah yg terbaik bg mengelak sebrg kemungkinan yg akan timbul.

Jika ingin dipegang pendpt yg mengatakan kaki itu aurat, maka wajiblah dia memakai stokin. Begitu juga sebaliknya. Namun tidak beerti mereka yg berpegang kpd pendpt kaki bukan aurat itu tidak boleh memakai stokin.

Apapun, dalam menjawab soalan sdr, tidaklah ia menjadi kesalahan. Bahkan memakai stokin itu lebih baik mengambil kira kaedah fiqh iaitu: "Keluar drpd khilaf itu adalah dianjurkan." WA.

Wassalam

'Ashbahu wa al-Nadhair fi Qawa'id al-Fiqhiyyah
Imam As-Suyuthi

4 comments:

Nur Mukhlisotin Amri said...

salam ustaz..nak tanye,apekah hukum mnutup aurat kaki ketika berada di rumah sekiranya ade ajnabi yg berkunjung??syukran

Admin said...

khilaf (ulamak berbeza pendapat) satu pendapat kata kaki wanita tidak termasuk aurat, tak salah kalau ternampak kaki dengan tumit, tapi mesti labuhkan pakaian untuk menutup betis. Kalau pakai stokin tak ada masalah sebenarnya.

satu pendapat lagi mengatakan kaki wanita juga termasuk aurat. kalau ikut pendapat yang ini wajiblah pakai stokin. WA

OzumiLara said...
This comment has been removed by the author.
OzumiLara said...

Assalamualaikum ustaz,

bole saya btanya kan soalan,
sy rase was2 lahh ustaz... dulu2 mase zaman nabi ade ke pembuat stokin? cume bg pendapat sy mungkin zaman nabi di kalangan wanita hanya melabuhkn jubah atau adakah ada seblk nya? kadang2 sy tfikir pakai stokin masih nampk bentuk kaki nyer.. bukan kah stokin itu ketat.. walaupun tebal?

Post a Comment