Jan 27, 2009

Muda Lagi Nak Kawin

Salam

Yang Mulia Tuan,
saya mempunyai sedikit ujian dari ALLAH swt.ujiannya ialah...saya ingin kahwin secepat mungkin.untuk pengetahuan tuan, kuarga saya dengan kuarga pihak sebelah wanita sudah tau hal kami.malah kedua dua pihak pernah bertemu(ibu bapa kedua belah pihak).
bila saya persoalkan hal kahwin...memang keluarga tak larang.tapi keluarga suruh tunggu kedudukan kewangan kukuh.saya pernah menerangkan ttg rezki bila berumahtangga.keluarga faham.untuk pengetahuan tuan, umur saya 21thn...saya sudah bekerja walaupun dapat tawaran ke universiti.bagi saya rezki ALLAH ni luas.seperti yang termaktub dalam kitab suci AL QURAN dan Hadith serta kitab2 ilmu.jadi saya nak penjelasan/hujah yang kukuh utk saya terangkan pada keluarga.
jazakallah...
ilal liqa' wa maas salamah

Wassalam

**************************
alitantawi

waalaikumussalaam

saya mencadangkan supaya anda kaji kemampuan kewangan anda dengan teliti sebelum meneruskan langkah utk kawin. perbelanjaan yang perlu selepas berkahwin, semasa berkahwin, masa depan jg kena fikirkan. sbb dalam Islam pun tanggunjawab suami tu berat terhadap isterinya. jangan kita faham bahawa Islam suruh kawin je tanpa fikir soal kewangan. dalam hadith pun Rasulullah sebut tentang kemampuan. tak semua sahabat zaman Rasulullah kawin begitu sahaja tanpa kemampuan utk membiayai kehidupan isteri mereka (mengikut zaman tu memang agak mudah dan tak rumit mcm zaman kita).

rezeki Allah memang luas, tapi kita disuruh mencari rezeki...bukan tunggu rezeki.

[takhriij thtl:
Dari Ibn Mas'uud ra, (sabda saw), terjemahnya:
" wahai pemuda, barangsiapa yang telah MAMPU utk kahwin, maka hendaklah dia kahwin kerana kahwin itu lebih berupaya menundukkan pandangan dan lebih upaya memelihara kemaluan. Dan barangsiapa yang BELUM mampu kahwin, maka hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu laksana perisai bagi dirinya." (Bukhari, kitabun Nikah; Muslim, kitabun Nikah), Kata alhafidz Ibn Hajar, " semua ulama berpendapat seseorang yg ada keinginan utk kahwin dan mampu membiayai kehidupannya (berkeluarga nanti) serta rasa bimbang akan keselamatan dirinya, maka sunnah berkahwin." (alFath 11/10-11) ]

wallahu a'lam

0 comments:

Post a Comment