Jul 5, 2009

Seputar Hukum Anak Angkat

Guest

salam ustaz,

kes: satu pasang suami isteri yang sudah berumur, namun belum dikurniakan oleh Allah swt rezki cahaya mata. lalu mereka telah mengambil 2 orang anak angkat (seorang lelaki, dan seorang perempuan), yang mana kedua-dua anak tersebut tiada pertalian darah.

soalah: apakah batasan hukum-hukum yang berkaitan, yang perlu dipatuhi oleh pasangan tersebut, dan kedua anak-anak tersebut?

sekian, terima kasih,
wassalam


JAWAPAN:
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Boleh dirujuk jawapan Ust Zain-Ys:

SJ-12-0083 :Betul ke status mak angkat dan mak kandung sama?

SOALAN:
Boleh ahli panel shahkan terdapat atau tidak di dalam Al-Quran dan Al-hadis yang menyatakan bahawa status ibu angkat dan ibu kandung adalah sama (ada pihak mendakwa terdapat dalam al-quran yang menyatakan ianya sama) , memandangkan ibu angkat tadi yang membesarkannya dari kecil. Jika betul sama statusnya, apa akan jadi dgn hal2 yang berkaitan dgn mahram, pusaka dan sebagainya? Mohon penjelasan lanjut..

JAWAPAN:

Alhamdulillah, inilah jawapannya:

Ibu kandung tetap ibu kandung. Ibu angkat tidak dapat menggantikan kedudukan ibu kandung.

Ibu angkat yang dimaksudkan ialah yang memelihara seseorang dari bayi sehingga dewasa. Ibu angkat ini tetap sebagai wanita ajnabi dari segi hukum jika beliau bukan dari kalangan mahramnya. Dari sudut hukum sama seperti wanita-wanita ajnabi lainnya, samada aurat dsbnya. Tidak boleh mempusakai dsbnya.

Ibu angkat yang memelihara seseorang dari kecil hingga dewasa akan diberi ganjaran oleh Allah kerana kebaikan yang dilakukannya. Tambahan pula jika anak yang dididik itu lahir sebagai manusia yang soleh atau solehah.

Kesimpulannya:

Dari sudut hukum ibu angkat adalah seperti hukum wanita-wanita ajnabi lainnya, antaranya beliau halal dinikahi, tidak boleh mewarisi, aurat dan pergaulan.

zain y.s


Jadi, dalam kes yang saudara sebutkan, apabila kedua-dua anak angkat mereka baligh, hendaklah menjaga batasan aurat dan wajib mengelak daripada khulwah.

Begitu juga antara ayah angkat dengan anak angkat perempuan, dan ibu angkat dengan anak angkat lelaki. Mesti menjaga batasan aurat seperti orang-orang lain.

Bagi menyelelesaikan permasalahan ini, boleh kiranya kedua-dua anak angkat dijadikan sebagai keluarga susuan. Kalau pun ibu angkat tidak boleh menyusukan lagi, mereka boleh dijadikan anak susuan kepada adik-beradiknya, atau anak-anak saudaranya, jika ada yang sedang menyusu.

Jika dilakukan demikian ketika anak-anak angkat masih kecil (2 tahun ke bawah), maka batasan aurat adalah seperti mahram lain.

Wallahu A'lam.

1 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum

Post a Comment