Feb 1, 2009

Bayi Dalam Kandungan

Assalamualaikum

Dikatakan sepasang suami isteri baru mendirikan rumahtangga. Tempoh perkahwinan baru saja menjangkau 3bulan.

Didapati si isteri pasangan tersebut telah pun hamil hampir 5bulan. Gasp

Di dalam kaedah usul fiqh, apakah status anak yang dikandung tersebut? :?:

Wassalamualakum

***melalui penceritaan dari sumber yang rajih
_________________
thtl
Founder

Wassalamualakum

al-Jawab:

Dalil hukum berdasarkan hadith :
Dari Abu Hurayra: (sabda Nabi SAW)

الولد للفراش (si anak itu bagi tempat tidur)
[al-Albani, sahih Ibn Majah (1645), Ahmad Syakir, sahih isnadnya (Musnad Ahmad (14/184)]

Mengikut Fatwa Mesir (Syaikh Hasan Ma'mun, 1957) menetapkan mana-mana anak yang diperakui oleh seorang lelaki sebagai anaknya dan didaftarkan kepadanya, maka dianggap anaknya. Prinsip Islam ialah jika si lelaki itu mengakui itu adalah anaknya dianggap sudah memadai.

Syaikhul Azhar, Syaikh Jaad alHaq Ali Jaadul Haq (Gaad alHaq), pada fatwa tahun 1981, berkata Hadith Abu Hurayrah (si anak itu bagi (pemilik) tempat tidur) membawa maksud, mana-mana anak yg lahir hasil dari perkahwinan yang sah, maka sahlah anaknya, tanpa perlu menyiasat bila ia hamil. Ini kerana nasab tsabit hanya dgn pengakuan si lelaki terhadap mana-mana bayi.

Adapun jika anak itu lahir selepas 6 bulan melangsungkan perkahwinan itu adalah qaul yang masyhur dalam madzhab jumhur kecuali Hanabilah. Jika bayi itu lahir selepas 6 bulan perkahwinan, maka menurut mazhab jumhur adalah boleh dibinkan. Itu menurut prosedur pendaftaran, tapi jika tak cukup 6 bulan dan jika masih boleh didaftarkan sebagai anaknya pun tetap sah berdasarkan fatwa al-Azhar.
Dalam kes yg anda kemukakan, nayi itu akan lahir selepas 7 bulan + selepas akad nikah.

Rumusan: Status anak zina tidak hanya ditetapkan oleh tempoh kehamilan (minima 6 bulan), tapi memadai dengan pengakuan lelaki itu sahaja. Itulah syarat minima dalam syara'. Ini bermakna dosa berzina itu jauh lebih besar dari dosa berdusta untuk melindungi nasib anak zina yang tidak berdosa. WA

0 comments:

Post a Comment