Jan 27, 2009

Membuat Pakaian Mendedahkan Aurat

Assalamualaikum..

Disini saya ada satu masalah yang ingin saya utarakan,seorang tukang jahit menjahit pakaian biasanya pakaian wanita yang mendedahkan aurat ataupun menampakan bentuk badan.apakah hukumnya?saya pernah tanya seorang ustaz apa hukumnya,jawapannya harus,tetapi saya masih ragu-ragu,diharap dapat menyelesaikan masalah saya... sekian

*****************************
thtl

Wassalam

Jawab

Mana-mana usahawan Muslim yg menceburkan bisnes dalam industri busana* hendaklah busana yg berunsurkan penutupan aurat.

Jika dia melibatkan diri dalam sektur busana (jahit-jahitan) yg mendedahkan aurat, maka hal ini adalah suatu dosa dan perlanggaran:

Dalil:

Firman ALlah SWT:

" janganlah kamu saling bantu-membantu dalam berbuat dosa dan perlanggaran." AQ 5: almaidah:02

Sabda Nabi saw
HR Muslim
" ...barangsiapa yg membiasakan suatu 'sunnah' yg buruk dalam Islam, ia akan mendapat dosa atas perbuatannya itu dan dosa dari perbuatan orang yang melakukan keburukan yang sama setelahnya dengan dosa yang sama sekali tidak lebih kecil dari dosa-dosa yang ditimpakan bagi orang2 yang mengikuti perbuatannya itu"

Wallahu A'lam

* busana=pakaian

0 comments:

Post a Comment