Dec 20, 2008

Merongkai Sanggul

Merongkai Sanggul
Disiarkan pada Oct 19, 2007 dalam kategori Fatwa |

Soalan: Saya memiliki sanggul yang didandan khas. Adalah menjadi kesukaran kepada saya untuk merongkaikannya setiap kali mandi. Kalau setiap hari saya terpaksa mandi wajib, apakah saya wajib merongkaikannya juga?


Jawapan: Saudari tidak wajib merongkaikannya, bahkan memadai dengan memupuk ke atas kepala saudari tiga kali pupukan air kemudian menyiram ke atasnya air. Itu sudah memadai untuk bahagian kepala saudari ketika mandi wajib. Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam Muslim, Umm Salamah bertanya RasululLah s.a.w: Wahai RasululLah! Saya memiliki sanggul yang kuat (pintalannya), apakah saya perlu merongkaikannya untuk mandi junub?. Jawab baginda: “Tidak, hanya memadai engkau memupuk ke atas kepalamu tiga kali pupukan air, kemudian engkau menyiramnya maka engkau telah bersuci”.

Namun jika ada bahan-bahan lain yang menghalang air di kepala saudari, maka bahan tersebut hendaklah dibuang terlebih dahulu.

0 comments:

Post a Comment