Salam
Moga kita dirahmati Allah,
Merujuk kepada persoalan dan jawapan di
SJ-08-0032 : Asmaradana Di Siang Ramadhan [rating 18SX]
Soalan3) bagaimana hukum puasa si isteri dan suami jika keluar air dari kemaluan semasa berasmaradana (muqaddimah persetubuhan)??
Jawapan
3) jika hasil dari mubasyarah (foreplay) itu mengeluarkan mazi, maka puasanya tidak apa-apa. jika keluar mani, maka yang keluar mani itu telah batal puasanya. Ini kerana keluar mani membatalkan puasa (Imam Nawawi, ibid)
link
-------------------------------------------
Persoalannya...
1) Bagaimanakah yang dikatakan air mani wanita???...adakah pada keghairahannya???
2) Jika air mani wanita itu ada atau terkeluar....sudah pasti puasanya batal....adakah wanita atau isteri tersebut kena kaffarah puasanya atau sekadar qadha puasa jer???sbb tak berlaku persetubuhan hanya muqaddimah jer...
Mohon pencerahan
**************
Abu_Umair
Panel Feqh
بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وبعد
1) Bagaimanakah yang dikatakan air mani wanita???...adakah pada keghairahannya???
Ulama menyebut ciri-ciri mani, iaitu yg ada salah satu daripada tiga;
1) bau yg kurang enak. masa cair, baunya seperti tepung diuli, dan masa kering baunya spt putih telur.
2) keluar dengan memancut.
3) keluar dengan syahwat, dan selepas itu badan terasa lemah.
(bagi yg wanita: agak cair dan warnanya kekuningan).
Dinukilkan daripada kebanyakan ulama ketiga2 sifat di atas adalah pada mani lelaki dan juga wanita. dan ada fuqaha yg kata: mani wanita hanya dikenali dengan ciri no: 3 sahaja.
rujukan: Fathul Aziz 2/121, majmuk nawawi 2/141, syarah mumti' Uthaimin 1/277-278.
2) Jika air mani wanita itu ada atau terkeluar....sudah pasti puasanya batal..
jika terkeluar mani samada lelaki atau wanita dengan cara mubasyarah, maka batal puasa. ini pendapat keempat2 mazhab. Dalilnya:
1) Ada hadis sahih menyebut ttg puasa, iaitu: "Meninggalkan makanannya, minumannya, dan syahwatnya kerana Aku (Allah)". Bukhari 2/670.
2) Qiyas kepada muntah dengan sengaja. sebagaimana muntah melemahkan badan kerana makanan keluar, begitu juga mani melemahkan badan apabila keluar. maka sengaja mengeluarkannya membatalkan puasa.
-diceduk drpd syarah syeikh muhammad al-syanqiti hafizahullah.
adakah wanita atau isteri tersebut kena kaffarah puasanya atau sekadar qadha puasa jer???sbb tak berlaku persetubuhan hanya muqaddimah jer...
Kaffarah hanya dikenakan dalam permasalahan jimak. manakala mubasyarah, dan seumpamanya TIDAK mewajibkan kaffarah sekalipun sehingga keluar mani.
Kecuali anda memilih pandangan yg mewajibkan kaffarah jika berbuka puasa dengan apa cara sekalipun, hatta makan dan minum.
***************************************
g@y@t
Sila jelaskan perbezaan antara air mazi dan air mani dari segi sifat fizikalnya, caranya keluar dari zakar dan hukum bersucinya
**********
Jawab
Alhamdulillah, inilah jawapannya:
Air mani: Air yang keluar dari kemaluan ketika memuncak syahwat.
Terdapat tiga tandanya, iaitu:
1 . Mani mempunyai bau seperti bau adunan roti atau mayang kurma ketika basah. Dan berbau seperti bau telur ketika kering.
2 . Keluarnya memancar dengan agak tersendat. Firman Allah: "Dari air yang memancar." (Al-Thariq:6)
3 . Merasa lazat ketika keluar dan sesudahnya, serta mengalami kekenduran zakar dan syahwat menjadi lemah.
Tidak perlu ada ketiga-tiga tanda di atas, cukup dengan salah satu darinya sahaja untuk menetapkan bahawa yang keluar itu adalah mani.
Tanda-tanda mani perempuan sama dengan lelaki sebagaimana di atas. Menurut al-Nawawi di dalam syarah Muslim: Tidak disyaratkan keluar memancar bagi perempuan.
Hukumnya: Suci, tidak najis menurut mazhab Syafi'i dan Hanbali. Menurut Maliki dan Hanafi adalah sebaliknya.
Cara cuci: Disunatkan membasuh (syafi'i dan Hanbali).
------------------------
Air mazi: Ialah air berwarna putih yang keluar tanpa membuak pada saat memuncaknya nafsu seseorang ataupun ketika teringat persetubuhan.
Hukumnya: Najis. Dalilnya ialah hadis Ali riwayat syaikhani: "Hendaklah dia membasuh zakarnya dan berwuduk."
Cara cuci: Seperti mencuci najis mutawassitah.
Rujukan:
Kifayatul Akhyar, vol 1, Syeikh Taqiyudin Abu Bakar Muhamad al-Husaini
Al-Feqh al-Islami Wa Adillatuh, vol. 1, Dr Wahbah al-Zuhaili.
0 comments:
Post a Comment