Dec 20, 2008

Aurat Di Hadapan Adik Ipar

Aurat Di Hadapan Adik Ipar
Disiarkan pada Oct 19, 2007 dalam kategori Fatwa |

Soalan: Apakah boleh saya tidak menutup aurat di hadapan adik-beradik lelaki suami, atau di hadapan anak-anak saudara suami saya? Ada yang kata boleh, ada yang kata tidak, harap Dr. dapat beri penjelasan?.
Kamariah, Kelang.


Jawapan: Semoga Allah merahmati puan. Adik-beradik suami puan dan anak-anak mereka bukanlah mahram (lelaki-lelaki yang diharamkan berkahwin) puan. Justeru itu puan wajib puan menutup aurat di hadapan mereka sekalipun mereka itu daripada golongan yang warak dan dipercayai.

Firman Allah dalam Surah al-Nur ayat 31: (maksudnya) “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan mereka, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya”.

0 comments:

Post a Comment